Gepubliceerd op 22 april 2020

Auteur: Michiel van der Blij
Eindredacteur bij Crossphase


In mijn eerste blog met schrijftips heb ik je verteld hoe je een actiegerichte intro schrijft. Hoe je een lange tekst leesbaar maakt. En eenvoudig en duidelijk schrijft.

In dit artikel vertel ik je:

Michiel 2

Hoe schrijf je dat je ergens goed in bent?

Jouw product of dienst is natuurlijk ontzettend goed. Maar hoe zet je dat op je site zonder dat het voelt als gebakken lucht? Ik geef je drie technieken om je tekst aan te scherpen.

1. Maak het concreet

Hoe algemener je schrijft, hoe minder onderscheidend je bent! Gebruik daarom aantallen en voorbeelden. Pas je voorbeelden regelmatig aan op je doel(groep).

Matig: Ik ben een ontzettend veelzijdige tekstschrijver. Voor uiteenlopende sectoren heb ik zowel korte als lange teksten geschreven.

Beter: Ik heb voor 15 sectoren geschreven, zoals de autobranche, travel en mode. Van conversieverhogende buttonteksten tot whitepapers van 5.000 woorden.

2. Laat anderen voor je spreken

Als een expert zegt dat jouw product of dienst goed is, zullen meer mensen dat geloven dan wanneer je het zelf zegt.

Matig: Onze W3000 is het allernieuwste model. Het is daarom de allerbeste keuze als uw bedrijf wil investeren in duurzame energie.

Beter: Essent onderzocht de 10 nieuwste modellen windmolens. De klimaat- en technologie-experts gaven onze W3000 de hoogste score: een 8.2.

3. Gebruik de kracht van een persoonlijk verhaal

Over de kracht van verhalen, ook wel storytelling genoemd, is veel geschreven. Feiten vervangen door een verhaal is een verrassende invalshoek om iets over jezelf te vertellen.

Goed: Onze 150 callcenter-medewerkers zitten voor je klaar. Je wordt van 9:00 tot 17:00 uur persoonlijk en vakkundig geholpen.

Bovenstaande is geen slechte tekst, want duidelijk en concreet. Maar je zou 'm persoonlijker kunnen maken. In plaats van 150 bij een callcenter om 1-op-1-contact gaat.

Beter: Mary (52) is een van onze 150 callcenter-medewerkers. “Als jij mij belt omdat je een storing hebt, snap ik je irritatie. Als het mij lukt om je te helpen, ben ik net zo blij als jij!”

Stationery 2 2x

Hoe breng je een lastige boodschap sympathiek over?

We krijgen regelmatig allerlei 'instructies' en 'lastige boodschappen' van diverse organisaties. Als verzender van zo'n boodschap wil je natuurlijk duidelijk zijn. Maar duidelijk hoeft niet altijd dwingend of belerende toon. Het kan ook op een sympathieke manier

1. Gebruik positieve werkwoorden

Matig: Deze regels moet u volgen om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

Beter: Zo helpt u om de verspreiding van het coronavirus in uw omgeving te beperken.

2. Speel met taal

Matig: Let op: maximaal 4 pakken roze koeken per persoon.

Beter: Pak er maximaal 4, dan heeft de volgende ook plezier.

3. Benoem feiten zonder waardeoordeel

Matig: In maar liefst 25 filialen zijn de roze koeken al op.

Beter: In 25 filialen zijn de roze koeken op.

4. Benadruk de voordelen voor de lezer (niet die voor jezelf)

Matig: Wij hebben deze maatregelen genomen zodat we voldoen aan de eisen van de gemeente.

Beter: Je kunt weer bij ons shoppen! Daarvoor hebben we wel een aantal maatregelen genomen.

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld