Gepubliceerd op 22 april 2020
Auteur: Michiel van der Blij
Eindredacteur bij Crossphase
In mijn eerste blog met schrijftips heb ik je verteld hoe je een actiegerichte intro schrijft. Hoe je een lange tekst leesbaar maakt. En eenvoudig en duidelijk schrijft.
In dit artikel vertel ik je:
Jouw product of dienst is natuurlijk ontzettend goed. Maar hoe zet je dat op je site zonder dat het voelt als gebakken lucht? Ik geef je drie technieken om je tekst aan te scherpen.
Hoe algemener je schrijft, hoe minder onderscheidend je bent! Gebruik daarom aantallen en voorbeelden. Pas je voorbeelden regelmatig aan op je doel(groep).
Matig: Ik ben een ontzettend veelzijdige tekstschrijver. Voor uiteenlopende sectoren heb ik zowel korte als lange teksten geschreven.
Beter: Ik heb voor 15 sectoren geschreven, zoals de autobranche, travel en mode. Van conversieverhogende buttonteksten tot whitepapers van 5.000 woorden.
Als een expert zegt dat jouw product of dienst goed is, zullen meer mensen dat geloven dan wanneer je het zelf zegt.
Matig: Onze W3000 is het allernieuwste model. Het is daarom de allerbeste keuze als uw bedrijf wil investeren in duurzame energie.
Beter: Essent onderzocht de 10 nieuwste modellen windmolens. De klimaat- en technologie-experts gaven onze W3000 de hoogste score: een 8.2.
Over de kracht van verhalen, ook wel storytelling genoemd, is veel geschreven. Feiten vervangen door een verhaal is een verrassende invalshoek om iets over jezelf te vertellen.
Goed: Onze 150 callcenter-medewerkers zitten voor je klaar. Je wordt van 9:00 tot 17:00 uur persoonlijk en vakkundig geholpen.
Bovenstaande is geen slechte tekst, want duidelijk en concreet. Maar je zou 'm persoonlijker kunnen maken. In plaats van 150 bij een callcenter om 1-op-1-contact gaat.
Beter: Mary (52) is een van onze 150 callcenter-medewerkers. “Als jij mij belt omdat je een storing hebt, snap ik je irritatie. Als het mij lukt om je te helpen, ben ik net zo blij als jij!”
We krijgen regelmatig allerlei 'instructies' en 'lastige boodschappen' van diverse organisaties. Als verzender van zo'n boodschap wil je natuurlijk duidelijk zijn. Maar duidelijk hoeft niet altijd dwingend of belerende toon. Het kan ook op een sympathieke manier
Matig: Deze regels moet u volgen om de verspreiding van het coronavirus te beperken.
Beter: Zo helpt u om de verspreiding van het coronavirus in uw omgeving te beperken.
Matig: Let op: maximaal 4 pakken roze koeken per persoon.
Beter: Pak er maximaal 4, dan heeft de volgende ook plezier.
Matig: In maar liefst 25 filialen zijn de roze koeken al op.
Beter: In 25 filialen zijn de roze koeken op.
Matig: Wij hebben deze maatregelen genomen zodat we voldoen aan de eisen van de gemeente.
Beter: Je kunt weer bij ons shoppen! Daarvoor hebben we wel een aantal maatregelen genomen.