Auteur: Stefanie Bronswijk

Coversational Designer bij Crossphase

Stel, je hebt een bestelling geplaatst bij een online winkel. Die zou twee dagen geleden binnenkomen, maar je zit nog altijd tevergeefs bij de voordeur te wachten op je pakketje. Je kunt contact opnemen met de klantenservice door een mailtje te sturen of een telefoonnummer te bellen. Maar je kunt ook chatten met een chatbot. Die chatbot kan steeds vaker handelingen uitvoeren zoals een medewerker dat ook kan. In jouw geval: in je account opzoeken waar je pakketje blijft. Dat is de kracht van transactionele dialogen.

Coversation designer nodig?
Stefanie2

Transacti-wat?

Transactionele dialogen zijn dialogen die iets dóén. Ze gaan verder dan alleen maar informatie geven. Ze voeren acties uit, ze verwerken transacties. Ze kopen, ze verkopen, ze bestellen. Ze zijn als de assistent die we altijd wilden hebben, maar dan zonder koffiepauzes of slaap.

De voordelen

Een van de voordelen van transactionele dialogen is dat je alles op één plek kunt doen. Je hoeft niet vier pagina’s af te struinen en twee keer in te loggen. Alles gebeurt in de bot.

Daarnaast levert het grote voordelen op voor de klantenservice van de winkel, telecomprovider, of andere organisatie. Want de bot kan zo een hoop werk van het klantenserviceteam overnemen. Zo hoeven zij niet de helft van hun werkdag te besteden aan bezorgstatussen opvragen. Maar kunnen ze zich richten op de moeilijkere vraagstukken. Zo ben jij weer sneller geholpen, als je met zo’n moeilijk vraagstuk iemand aan de lijn wilt.

SEO copywriting  Ai generated

De knelpunten

Toch zijn er knelpunten. Technische complexiteit, potentiële miscommunicatie en de noodzaak voor sterke beveiliging zijn maar een paar van de uitdagingen op het pad. Net zoals in een dans, vereist de implementatie van transactionele dialogen balans en precisie. Een verkeerd woord kan leiden tot een heel andere uitkomst dan bedoeld. Daarom is het belangrijk om de dialogen goed in te richten.

De rol van Conversation Designers

Daar heb je gelukkig Conversation Designers voor. Zij zijn de choreografen van deze dans, de regisseurs van dit toneelstuk. Zij zorgen ervoor dat de bots horen, luisteren en begrijpen. Ze tillen de bot van een machine die reageert naar een assistent die begrijpt en handelt.

Op zoek naar een Conversation Designer die jouw chatbot transactioneel kan maken? Wij hebben ze in huis!

Conversation Designers aanvragen

Whitepaper Chatbots: de digitale assistent voor jouw klanten

De wereld van Conversation Design en chatbots ontwikkelt zich rap. Waar begin je, hoe zit het technisch in elkaar en hoe kan je het beste de gesprekken met jouw klant vormgeven? De Conversation Designers van Crossphase beantwoorden jouw vragen met behulp van een casestudy en verschillende theorieën.

Vraag jouw whitepaper aan
Whitepaper chatbots conversation design
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies
Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

Ingeschakeld Uitgeschakeld