Gepubliceerd op 26 januari 2021

Auteur: Jorinde Beijerling

Senior webredacteur bij Crossphase


SEO-content: er bestaan veel vooroordelen over. Vaak gehoord: “Met SEO behaal je geen conversies, alleen pageviews. En die zijn nutteloos.” Waar of niet waar? Lees verder en leer hoe je meer haalt uit je SEO-content en -strategie.

Jorinde seo blog

Dit kun je óók uit je SEO-strategie halen

You guessed it: met een goede SEO-strategie bereik je wel degelijk meer. De belangrijkste effecten van SEO naast het genereren van pageviews (die, als je het goed aanpakt, later in de funnel wel degelijk leiden tot conversies):

  1. Thought leadership
  2. Naamsbekendheid
  3. Besparen van tijd en geld

Wat dat precies inhoudt? Dat vertel ik je hieronder.

Hulp bij jouw contentstrategie?
Blogseo2 1

1. Thought leadership

Thought leadership bouw je op rondom een bepaald thema. Met relevante SEO-content kan dat heel goed via de zoekmachine. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

  • Voor een van onze klanten, een risico-adviseur, verzorgde ik in de eerste lockdown de SEO-content bij hun thoughleadershipstrategie rondom het thema ‘crisiscommunicatie’. Superactueel natuurlijk. Met de pagina’s over crisiscommunicatie in coronatijd scoorden we binnen enkele weken al hoger in de zoekmachine dan andere pagina’s over dit thema.
  • Frankwatching, Content Marketing Institute en Marketingfacts staan al jaren op pagina één van de zoekresultaten bij contentmarketingthema’s. Het resultaat? Denk je aan contentmarketingnieuws, dan denk je aan die websites.

Waarom thought leadership handig is? Hoe meer ‘top of mind’, hoe eerder mensen aan dat merk denken als ze op zoek zijn naar een dienst. Een contenttraining, een advies over crisiscommunicatie – ook ik zou aan Content Marketing Institute of die ene risico-adviseur denken. Het zijn mijn ‘thought leaders’ geworden.

Zo neem je dit op in je SEO-strategie:

Doe een zoekwoordanalyse bij het thema waar jij thought leadership over wilt opbouwen. Maak daaromheen een SEO-strategie. Deze thematische content kan bijvoorbeeld goed werken als je wilt scoren in de zoekmachine (én bij je gebruiker):

  1. Informatieve artikelen
  2. Blogs
  3. Veelgestelde vragen

2. Naamsbekendheid

Meer naamsbekendheid zorgt ervoor dat websitebezoekers eerder van jou willen kopen. Als jouw organisatie een bekende naam heeft, wekt dat vertrouwen. Zo pakken mensen eerder een product uit het schap als het van een bekend merk is.

Zo neem je dit op in je SEO-strategie:

  1. Stel bij je cms in dat je organisatienaam altijd automatisch toegevoegd wordt aan je metatitle. Geen handmatige aanpassingen meer nodig. Hello, naamsbekendheid!
  2. Zorg dat je op pagina 1 van de zoekresultaten komt te staan. The best place to hide a dead body is on page 2 of Google, zeggen ze tenslotte.

Oké, geen SEO, wel zoekmachinemarketing: plaats ook een Google Ad als je al organisch op positie #1 staat. Elke advertentie van een concurrent boven jouw organische resultaat leidt af. En iedere Ad draagt bij aan je merkbekendheid. Dat ontdekten deze onderzoekers.

3. Besparen van tijd en geld

Hoeveel telefoontjes krijgt jullie klantenservice doordat informatie op jullie site moeilijk te vinden is? Met goede FAQ’s optimaliseer je je SEO-pagina’s voor voice search (mensen gebruiken daardoor steeds meer de vraagvorm). En zorg je dat gebruikers sneller hun antwoord vinden.

Zo neem je dit op in je SEO-strategie:

  1. Inventariseer bij afdelingen als klantenservice, boekingen en recruitment welke vragen er vaak telefonisch worden gesteld
  2. Voeg die FAQ’s toe aan iedere SEO-pagina. Of maak een aparte FAQ-pagina
  3. Maak een rich snippet van je FAQ’s. Hoe? Zet in de code welk type content je publiceert. In dit geval FAQ’s. Zo vallen je FAQ’s straks extra op. Want ze zijn meteen te lezen in de zoekresultaten
  4. Let op: zet je belangrijkste FAQ’s bovenaan als je een rich snippet gebruikt. Alleen de eerste paar zijn te lezen in de zoekresultaten-preview
Stationery 2 2x

Meten is weten

Uiteindelijk zijn we allemaal natuurlijk benieuwd naar de concrete effecten van SEO:

  1. Hoeveel je naamsbekendheid is gegroeid
  2. In hoeverre je thought leadership is gegroeid rondom een bepaald thema
  3. Hoeveel tijd en geld je hebt bespaard
  4. Hoeveel conversies er (indirect) via jouw SEO-inspanningen binnenkomen

Ga je thought leadership opbouwen rondom een nieuw thema via een SEO-strategie? Hou bij welke URL’s onderdeel zijn van je thought leadershipstrategie. Hoeveel herhaalbezoeken, downloads van whitepapers e.d. zijn er binnengekomen via de zoekmachine? Hoeveel linken andere websites en socialmedia-accounts uiteindelijk naar jouw content? Vergelijk de cijfers met de vorige periode en je weet in hoeverre jullie thought leadership over dit thema is gestegen.

Heb je FAQ’s geïntroduceerd onder je content? Of een geoptimaliseerde FAQ-pagina gemaakt? En zijn er geen andere belangrijke factoren van invloed op het aantal telefoontjes naar de klantenservice? Meet dan hoeveel je hebt bespaard. Wellicht is het niet nodig om die nieuwe callcentervacature uit te zetten. Of zijn je mkb-collega’s die de boekingen er even naast doen nog nooit zo goed aan hun andere werk toegekomen doordat ze minder mails krijgen per dag.

Punt 1, 2 en 3 kunnen beïnvloed worden door andere marketing-uitingen, dus die zijn lastiger te meten. Voor punt 4 en deels voor punt 2 heb je conversie-attributie en/of Google Tag Manager nodig. Twijfel je dus nog aan de effectiviteit van je SEO-strategie, laat die dan vooral inrichten.


SEO-content staat niet op zichzelf

Een tip voor je van start gaat: zonder UX en CRO is er geen SEO. Je content moet de gebruikersvragen en het gebruiksgemak centraal stellen. Dat klinkt misschien als een open deur. Maar in de praktijk kom ik nog weleens SEO-specialisten tegen die alleen naar de ‘SEO-kant’ van de strategie kijken.

Maar er is zoveel meer belangrijk dan alleen linkbuilding, paginasnelheid en zoekvolumes. In de Core Web Vitals update (mei 2021) wordt behalve je gebruiker, ook Google blij van goede UX. Denk aan of de belangrijkste content als eerste geladen wordt. En er geen elementen verschuiven tijdens het laden.

En ook het beantwoorden van gebruikersvragen en conversie-optimalisatie zijn wel zo slim om door te voeren in je online strategie. Want zonder goed werkende, aantrekkelijke, overtuigende pagina’s kiest je doelgroep liever voor de concurrent.

Blogseo3 1

Strategische SEO-content zorgt dus voor meer dan pageviews

Uit SEO-content kun je dus wel degelijk meer dan pageviews halen:

  • Naamsbekendheid
  • Thought leadership
  • Kostenbesparing op klantenservice
  • Doorgemeten conversies uit conversie-attributie


Dus, wanneer ga jij aan de slag met je SEO-strategie?

Lees meer over contentmarketing

Contentstrategie nodig? Plan een vrijblijvend gesprek in!

Bas
Bas Booster
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld