Gepubliceerd op 26 januari 2021
Auteur: Jorinde Beijerling
Senior webredacteur bij Crossphase
SEO-content: er bestaan veel vooroordelen over. Vaak gehoord: “Met SEO behaal je geen conversies, alleen pageviews. En die zijn nutteloos.” Waar of niet waar? Lees verder en leer hoe je meer haalt uit je SEO-content en -strategie.
You guessed it: met een goede SEO-strategie bereik je wel degelijk meer. De belangrijkste effecten van SEO naast het genereren van pageviews (die, als je het goed aanpakt, later in de funnel wel degelijk leiden tot conversies):
Wat dat precies inhoudt? Dat vertel ik je hieronder.
Thought leadership bouw je op rondom een bepaald thema. Met relevante SEO-content kan dat heel goed via de zoekmachine. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:
Waarom thought leadership handig is? Hoe meer ‘top of mind’, hoe eerder mensen aan dat merk denken als ze op zoek zijn naar een dienst. Een contenttraining, een advies over crisiscommunicatie – ook ik zou aan Content Marketing Institute of die ene risico-adviseur denken. Het zijn mijn ‘thought leaders’ geworden.
Zo neem je dit op in je SEO-strategie:
Doe een zoekwoordanalyse bij het thema waar jij thought leadership over wilt opbouwen. Maak daaromheen een SEO-strategie. Deze thematische content kan bijvoorbeeld goed werken als je wilt scoren in de zoekmachine (én bij je gebruiker):
Meer naamsbekendheid zorgt ervoor dat websitebezoekers eerder van jou willen kopen. Als jouw organisatie een bekende naam heeft, wekt dat vertrouwen. Zo pakken mensen eerder een product uit het schap als het van een bekend merk is.
Zo neem je dit op in je SEO-strategie:
Oké, geen SEO, wel zoekmachinemarketing: plaats ook een Google Ad als je al organisch op positie #1 staat. Elke advertentie van een concurrent boven jouw organische resultaat leidt af. En iedere Ad draagt bij aan je merkbekendheid. Dat ontdekten deze onderzoekers.
Hoeveel telefoontjes krijgt jullie klantenservice doordat informatie op jullie site moeilijk te vinden is? Met goede FAQ’s optimaliseer je je SEO-pagina’s voor voice search (mensen gebruiken daardoor steeds meer de vraagvorm). En zorg je dat gebruikers sneller hun antwoord vinden.
Zo neem je dit op in je SEO-strategie:
Uiteindelijk zijn we allemaal natuurlijk benieuwd naar de concrete effecten van SEO:
Ga je thought leadership opbouwen rondom een nieuw thema via een SEO-strategie? Hou bij welke URL’s onderdeel zijn van je thought leadershipstrategie. Hoeveel herhaalbezoeken, downloads van whitepapers e.d. zijn er binnengekomen via de zoekmachine? Hoeveel linken andere websites en socialmedia-accounts uiteindelijk naar jouw content? Vergelijk de cijfers met de vorige periode en je weet in hoeverre jullie thought leadership over dit thema is gestegen.
Heb je FAQ’s geïntroduceerd onder je content? Of een geoptimaliseerde FAQ-pagina gemaakt? En zijn er geen andere belangrijke factoren van invloed op het aantal telefoontjes naar de klantenservice? Meet dan hoeveel je hebt bespaard. Wellicht is het niet nodig om die nieuwe callcentervacature uit te zetten. Of zijn je mkb-collega’s die de boekingen er even naast doen nog nooit zo goed aan hun andere werk toegekomen doordat ze minder mails krijgen per dag.
Punt 1, 2 en 3 kunnen beïnvloed worden door andere marketing-uitingen, dus die zijn lastiger te meten. Voor punt 4 en deels voor punt 2 heb je conversie-attributie en/of Google Tag Manager nodig. Twijfel je dus nog aan de effectiviteit van je SEO-strategie, laat die dan vooral inrichten.
Een tip voor je van start gaat: zonder UX en CRO is er geen SEO. Je content moet de gebruikersvragen en het gebruiksgemak centraal stellen. Dat klinkt misschien als een open deur. Maar in de praktijk kom ik nog weleens SEO-specialisten tegen die alleen naar de ‘SEO-kant’ van de strategie kijken.
Maar er is zoveel meer belangrijk dan alleen linkbuilding, paginasnelheid en zoekvolumes. In de Core Web Vitals update (mei 2021) wordt behalve je gebruiker, ook Google blij van goede UX. Denk aan of de belangrijkste content als eerste geladen wordt. En er geen elementen verschuiven tijdens het laden.
En ook het beantwoorden van gebruikersvragen en conversie-optimalisatie zijn wel zo slim om door te voeren in je online strategie. Want zonder goed werkende, aantrekkelijke, overtuigende pagina’s kiest je doelgroep liever voor de concurrent.
Uit SEO-content kun je dus wel degelijk meer dan pageviews halen:
Dus, wanneer ga jij aan de slag met je SEO-strategie?