Voor IGO Promo, een internationaal bedrijf in gepersonaliseerde promotieartikelen, maakten wij in 6 weken een contentmarketing-strategie. We interviewden 8 collega’s en analyseerden hun bestaande content. Vervolgens stelden we een direct uitvoerbaar contentjaarplan op.
Het plan is gebaseerd op meetbare doelen en bevat - per week - contentformats en -ideeën voor meerdere fasen van de customer journey.
Wij zijn Michiel en Frederique, contentmarketeers bij Crossphase. Lees hieronder hoe we dit strategische contentproject hebben aangepakt.
IGO benaderde Crossphase met de volgende vragen:
Kortom, IGO Promo zocht advies en ondersteuning bij het maken van een contentstrategie en een concreet contentjaarplan.
IGO Promo wilde de contentstrategie binnen 6 weken afronden. Zodat ze het plan vanaf 1 januari 2021 konden uitvoeren.
Om deze deadline te kunnen halen, deden wij deze klus samen.
Om de kansen en knelpunten van IGO Promo scherp te krijgen, zijn we gestart met een uitgebreide analyse:
Samen met Gitta, de contentmarketeer van IGO Promo, hebben we alle punten in kaart gebracht en een eerste prioritering gedaan.
Met behulp van het klantreis-model REAN (Reach - Engage - Activate - Nurture) hebben we de knelpunten letterlijk ingetekend in de customer journey. Deze aanpak hielp ons om de analyse terug te brengen tot 2 grote kansen.
In verschillende brainstormsessies met alle IGO-marketeers hebben we de missie, visie en kernwaarden letterlijk opnieuw onder woorden gebracht.
Door deze gezamenlijke aanpak staat iedereen achter het nieuwe merkverhaal en is iedereen gemotiveerd om dit verhaal via alle marketingkanalen te vertellen.
We hebben een contentjaarplan gemaakt voor content in de Reach- en Engage-fase. Hiervoor hebben we onze ervaringen bij andere klanten en een concurrentie-analyse gebruikt.
De belangrijkste content voor de Engage-fase hebben we uitgewerkt in een sessie met het hele team. Omdat iedereen input en ideeën heeft geleverd, is het geen Crossphase-plan geworden, maar een IGO-plan.
Jullie hebben meer kennis en ervaring, dat zien we duidelijk terug in het plan. Maar jullie hebben mij niet het gevoel gegeven alsof jullie alles beter weten. Vind ik een hele prettige eigenschap.
We houden van ons vak en wilden IGO Promo graag helpen hun verhaal te vertellen. Vanaf de eerste dag hebben we dit samen met Gitta, de contentmarketeer bij IGO Promo, gedaan. Een waardevolle samenwerking als je het ons vraagt, omdat onze verschillende perspectieven elkaar aanvulden. Gitta met haar kennis over IGO Promo, Frederique met haar verfrissende contentideeën en Michiel met zijn strategische ervaring.
Naast Gitta hebben we ook de andere marketeers van IGO Promo vanaf het begin betrokken bij het plan. Zo kregen we extra veel waardevolle input en draagvlak.
We hebben het echt samen gedaan!