Gepubliceerd op 8 september 2020

Auteur: Joyce Spruit

Webredacteur bij Crossphase


Het belang van een schrijfwijzer wordt steeds duidelijker. Toch merk ik dat er veel bedrijven zijn die er niet of nauwelijks gebruik van maken. Want: die nieuwe website, campagne of rebranding moet er gewoon komen. En snel ook. Tijd voor het opstellen van een schrijfwijzer is er dan (vaak) niet. Zonde! In dit blog vertel ik je waarom zo’n handleiding onmisbaar is voor de tone-of-voice van jouw merk.

    Joyce Profiel

    Wat is een schrijfwijzer?

    Ik ben de eerste die toegeeft dat je met het maken van een schrijfwijzer best even zoet bent. Maar het document brengt je ook veel. Een schrijfwijzer:

    1. Bespaart tijd

      Een goede schrijfwijzer zorgt ervoor dat (externe) copywriters, webredacteuren en contentspecialisten dezelfde terminologie in hun teksten gebruiken. En dat bespaart een eindredacteur heel wat werk. En ergernissen. Schrijft een expert zonder schrijfkennis een blog over zijn of haar project? Ook dan is het prettig als diegene op de hoogte is van de stijl- en schrijfregels. De eindredactie zal je dankbaar zijn.

      2. Draagt bij aan je geloofwaardigheid

        Een stijlgids draagt bij aan de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van jouw onderneming. Niet zozeer omdat het hebben van een schrijfwijzer professionaliteit uitstraalt. Nee, omdat al jouw content - van webtekst tot social media-bericht - precies dezelfde tone-of-voice en samenhang heeft.

        3. Verbetert de vindbaarheid

          Onbewust draag je met een schrijfwijzer ook bij aan de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines. Je maakt keuzes voor het gebruik van (dezelfde) woorden. En als je deze consequent doorvoert, word je op die begrippen automatisch beter gevonden.

          Durf te kiezen

          Uiteraard zijn er bij het ontwikkelen van een schrijfwijzer veel zaken waar je rekening mee moet houden. Zoals het bepalen van de tone-of-voice en het uitdenken van richtlijnen voor specifieke pagina’s op je website. Het belangrijkste wat ik je wil meegeven? Durf te kiezen. Over vanzelfsprekende dingen als meervouden, eigennamen en hoofdlettergebruik.

          Maar óók over minder vanzelfsprekende dingen. Bijvoorbeeld tussen een tekstueel correct geschreven woord versus een woord dat het goed doet in zoekmachines. Afstemming tussen copywriters en SEO-specialisten is hierbij van groot belang. Dat zorgt voor duidelijkheid en voorkomt discussies achteraf.

          ‘’Als je een SEO-expert om zijn mening vraagt naar de samenstelling van ‘rode wijn glazen’, wil hij ongetwijfeld dat je de woorden ‘rode wijnglazen’ gebruikt. Puur omdat daar veel op gezocht wordt in zoekmachines. Als je hetzelfde aan een copywriter vraagt, zal hij de voorkeur uitspreken voor ‘rodewijnglazen’. Want dat is de officiële schrijfwijze. Bij het opstellen van een schrijfwijzer is het belangrijk om de juiste balans te vinden.’’

          Gouden tips voor het maken én hanteren van een schrijfwijzer

          1. Zorg voor een goede basis

          Met een goede schrijfwijzer heb je richtlijnen om jouw verhaal online uit te dragen. Maar dan moet dat verhaal wel duidelijk zijn. Ofwel: er moet nagedacht zijn over je communicatieboodschap. Als jouw merkessentie, USP’s en brand story niet vastliggen, kun je ook geen goede stijlgids maken. Terug naar de tekentafel dus.

          2. Slim navigeren

            Een richtlijn voor zus en een template voor zo. Voor je het weet bestaat jouw schrijfwijzer uit tientallen pagina’s. Als webredacteur vind ik niets vervelender dan minutenlang scrollen tot ik de juiste schrijfregel vind. ‘’Noemen we onszelf nou redacteuren, of redacteurs? En stond die informatie onder de kop meervouden of functietitels?’’ Een duidelijke structuur, met gebruik van hoofdstukken, paragrafen en navigatie, voorkomt dit.

            3. Stem je schrijfwijzer af met meerdere afdelingen

              Een schrijfwijzer wordt vaak gemaakt door een (eind)redacteur of copywriter. Hij of zij bepaalt de regels en voorschriften, overlegt met een mederedacteur en dat is het dan. Toch raad ik je aan verder te kijken dan alleen de tekstschrijvers binnen je organisatie. Zoals eerder genoemd is een goede afstemming over specifiek woordgebruik tussen copywriters en SEO-specialisten erg belangrijk. Maar heb je ook gedacht aan jouw social media-team? Of de marketeers? Zij hebben ongetwijfeld andere invalshoeken en inzichten. Die meningen zijn vaak heel waardevol.

              4. Klaar? Presenteren maar!

                Ben je tevreden over je schrijfwijzer? Mooi! Dan rest je nog één ding voordat je er mee aan de slag kunt. Presenteer het geheel aan alle relevante afdelingen zodat iedereen op de hoogte is. Vergeet daarbij niet jouw interim tekstschrijvers en contentmanagers.

                Eigenlijk is een schrijfwijzer of stijlgids voor de hele onderneming interessant. Zorg er daarom in ieder geval voor dat het document voor iedereen toegankelijk is. Let wel even op de bewerkingsrechten. Je wilt niet dat Piet van HR en Marie van Financiën er hun eigen ideeën aan toevoegen. Of die van jou verwijderen. Als je er een PDF van maakt, heb je alles opgelost.

                5. Last but not least: hou ‘m levend

                  Zoals alle content, is ook een schrijfwijzer een levend document. Neem de handleiding regelmatig onder de loep en voeg templates voor nieuwe pagina’s direct toe. Zo voorkom je dat jouw schrijfwijzer een stoffig document wordt dat je na een paar jaar pas weer uit de archiefkast trekt.

                  Schrijfwijzer nodig?

                  Kun je wel wat hulp gebruiken met het opstellen en implementeren van een schrijfwijzer? Onze webredacteuren staan voor je klaar!

                  Lees meer
                  Shiane Gambhirsingh
                  Shiane Gambhirsingh
                  Sales Consultant

                  Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

                  bel naar
                  071 528 0002
                  mail naar
                  info@crossphase.nl
                  Wij gebruiken cookies
                  Privacy overzicht

                  Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

                  Noodzakelijke cookies

                  Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

                  Ingeschakeld Uitgeschakeld
                  Marketing cookies

                  We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

                  Ingeschakeld Uitgeschakeld