Gepubliceerd op 3 juni 2019
Auteur: Michelle Geerlofs
Contentmanager en webredacteur bij Crossphase
Wanneer je bezig bent met een groot project op een website kan het zijn dat je de hulp inroept van extra contentmanagers (CM). Deze kan je inhuren via een extern bedrijf om de workload te verlichten. Deze CM’s helpen bij het project met het plaatsen van content op jouw website. Voor de CM start met werken aan de website, moet je een aantal dingen besluiten en een aantal dingen regelen. Wil je weten wat? Dat lees je in dit artikel.
Het eerste wat je moet bedenken is wat de contentmanager voor jou gaat doen. Stel jezelf de volgende vraag: Wat voor werkzaamheden pakken de contentmanagers wel op en wat pakken ze niet op? Wil je bijvoorbeeld alleen nieuwsberichten uitbesteden, of heb je hulp nodig over de gehele site? Geef duidelijk aan welke pagina’s je graag hulp bij wilt hebben. Heb je verschillende taalversies? Geef dan wel aan bij welke taal je hulp nodig hebt.
Wanneer je de scope afbakent is dit helder voor jou als opdrachtgever en helder voor de uitvoerder.
Een samenwerking komt van twee kanten. Zo is het belangrijk om werkafspraken te maken met de contentmanager.
Bedenk voor jezelf welke manier van werken jij prettig vindt en schrijf ze op. Maak afspraken met de contentmanager. Dan weet je wat je van elkaar kan verwachten.
Een contentmanager werkt aan de website in een contentmanagementsysteem (vanaf nu: cms). Om ze aan het werk te zetten moeten ze toegang krijgen tot het cms. In een cms zijn er meerdere soorten rechten die een user kan hebben. Zo kunnen de rechten wisselen van admin naar bezoeker. Wat voor rechten krijgt jouw contentmanager? Kunnen ze met de rechten die ze hebben jouw wensen vervullen?
Verder kun je ervoor kiezen om andere taken bij de contentmanager te besteden. Zo kunnen contentmanagers foto’s resizen, crawls draaien en ook bijvoorbeeld SEO onderzoek doen. Toch kan niet iedere contentmanager dit. Als je deze dingen verwacht, benoem het en kijk of de contentmanager de skills en de tools heeft om deze taken uit te voeren.
Je contentmanager zit in het systeem, dat is fijn! Maar hoe werkt jullie cms eigenlijk? Ook al heb je een ervaren contentmanager, ieder systeem is anders. Als je een handleiding hebt voor het werken in jouw cms met website specifieke functies deel deze vooral. Dit zorgt ervoor dat je minder technische vragen krijgt en daarbij kan de contentmanager zichzelf nu sneller inwerken in het systeem. Geef de contentmanager ook de contactinformatie van IT en de product owner. Als ze dan technische vragen hebben, dan kunnen de teams direct met elkaar schakelen.
De communicatie met de contentmanager wil je zo makkelijk mogelijk maken. Kies bijvoorbeeld voor een template! Bij een template kan je duidelijk afspreken waar content komt. Zo schep je duidelijkheid voor alle partijen.
Zorg ervoor dat de aanlevering op orde is. De aanlevering moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Lever je teksten aan in Word zodat deze makkelijk te verwerken zijn. Stuur bijvoorbeeld géén pdf, want het kopiëren is daaruit lastig. Zorg ervoor dat je document compleet is. Noem je dat er ergens een link moet staan? Stuur deze dan ook mee. Als laatste: lever mooie grote afbeeldingen aan. Kleine afbeeldingen tonen niet mooi op een site. Een afbeelding krimpen kan altijd, groter maken is minder succesvol. Als je aanlevering compleet is, kan de contentmanager de werkzaamheden sneller voltooien.
En als laatste, natuurlijk niet te vergeten stuur de content! Zonder dat kan er natuurlijk niets gebeuren. Dus open je backlog, splits het uit en stuur het op. Met bovenstaande punten kunnen zowel jij als je nieuwe contentmanager direct aan de slag!
Je vindt het artikel hier op LinkedIn.