Bij onze contentspecialisten zal het niet veel vragen oproepen, maar ‘content’ is voor veel mensen een vaag begrip. Bij Crossphase vinden we het natuurlijk erg belangrijk dat organisaties hun content op de beste manier inzetten. Daarom krijg je in dit artikel antwoord op de vraag ‘wat is content?’.
Heel simpel gezegd is alles wat je ziet op deze website content. Maar ook als je weer lekker inspiratie opdoet op de socials, wordt de content je om de oren geslingerd. Geschreven teksten, afbeeldingen, video's, audio en socialmediaposts; alle inhoud van het internet valt onder de noemer ‘content’.
Content wordt gebruikt om een boodschap over te brengen. Dat kan bijvoorbeeld heel persoonlijk zijn in de vorm van een personal blog, of informerend zoals een nieuwspagina. Maar het is ook een manier voor merken om een dienst of product aan te bieden. Wat het doel ook is, goede content is belangrijk om bezoekers naar jouw website te trekken.
Websites met goede content zijn beter vindbaar in zoekmachines. Zoekmachines werken namelijk op basis van algoritmen die herkennen of de inhoud van de pagina overeenkomt met de zoekterm. Nou was het vroeger nog mogelijk om een pagina vol te zetten met keywords, maar die tijd is voorbij. Algoritmen worden steeds slimmer opgezet. Ze herkennen nu of een pagina ook daadwerkelijk relevante content van hoge kwaliteit biedt.
Als je eenmaal gevonden bent, is het natuurlijk ook handig dat jouw content doet waar je het voor hebt gemaakt; potentiële klanten informeren en overtuigen van de waarde van jouw merk, product of dienst.
Stel, je bent op zoek naar een bedrijf dat jou kan helpen met het schrijven van goede content en je komt op de website van, laten we zeggen, Crossphase. Dan wil je toch dat de inhoud van die website jou laat zien dat wij echt weten wat content is en hoe je goede content schrijft? Je wilt overtuigd worden van de kennis en kunde van dit bedrijf, zodat je weet dat je in goede handen bent. Als onze website vol met spelfouten of onduidelijke content zou staan, kies je toch liever een ander bedrijf.
Goede content geeft antwoord op de zoekvraag van jouw doelgroep en draagt bij aan de doelstellingen van jouw bedrijf. Het overtuigt de doelgroep ervan dat jouw merk betrouwbaar is. Dat ze niet verder hoeven te zoeken.
Je weet nu wat goede content is, maar welke soorten content kun je inzetten om jouw doel te bereiken? We zeiden al kort dat content bestaat in de vorm van tekst, beeld, video of audio. Maar dat is nog wat kort door de bocht. Er bestaan namelijk ontzettend veel verschillende soorten content. Handig om te weten welke keuzes je hebt als bedrijf, toch?
Geschreven content bestaat uit tekst. Logisch. Maar je kunt tekst op veel manieren inzetten. Zo kun je een website vullen met tekst die informeert over de basis van jouw merk of bedrijf. Maar je kunt ook verdiepen in de vorm van blogs (zoals deze), whitepapers of nieuwsartikelen. Daarnaast kun je jouw doelgroep ook geschreven content aanbieden in de vorm van:
En laten we ‘alt-teksten’ niet vergeten. Ook al zie je ze niet, ze vallen toch onder geschreven content. Deze alt-teksten zijn namelijk beschrijvingen van afbeeldingen die zorgen dat afbeeldingen op jouw website beter toegankelijk zijn voor iedereen. Mensen met een visuele beperking krijgen deze tekst te horen en krijgen zo een volledige ervaring van de content op jouw website.
Visuele content bestaat uit het beeldgebruik op een website. Dit kunnen afbeeldingen zijn zoals foto’s of tekeningen, maar ook infographics die visueel bijdragen aan de inhoud van jouw content.
Visuele content gebruik je om tekst te verduidelijken of sfeer te maken, maar ook als content op zich. Denk bijvoorbeeld aan foto’s op Instagram, of een pagina van een kunstenaar.
Onder multimediale content valt alle content die twee of meer vormen van media gebruikt. Het komt erop neer dat de inhoud niet statisch is en dus ‘beweegt’. Hieronder vallen bijvoorbeeld video’s of podcasts, maar ook content die om interactie vraagt, zoals een spel of quiz.
Multimediale content geeft de mogelijkheid om informatie op een andere manier aan te bieden. Dit kun je doen voor variatie, om de interactie aan te gaan met je bezoekers of om digitaal toegankelijker te zijn. Maar het kan content ook duidelijker overbrengen. Denk hierbij aan een instructievideo die laat zien hoe je een kast in elkaar zet.
Video’s en podcasts geven ook de mogelijkheid om dieper in te gaan op onderwerpen. In een video kun je beeld gebruiken dat veel meer zegt dan woorden. Zoals nieuwsbeelden die veel meer informatie geven over een gebeurtenis.
Podcasts worden vaak gebruikt voor diepte-interviews, maar ze brengen informatie ook een stuk persoonlijker over dan geschreven tekst.
User generated content wordt niet door een merk of bedrijf gemaakt, maar door gebruikers zelf. Dit kan fijn zijn om mensen aan jouw merk of bedrijf te verbinden, maar ook om de doelgroep te overtuigen dat het echt klopt wat jij claimt. Want ja, wij van WC-Eend…
Vormen van user generated content zijn bijvoorbeeld reviews en testimonials op Google of een website zelf. Maar je ziet dit ook veel terug op social media waarbij gebruikers op de foto gaan met jouw product of een product review filmen.
Goede content moet waardevol zijn voor jouw publiek. Maar wat is waardevolle content? En hoe maak je die? Dit begint allemaal met het maken van een goed plan, duidelijk weten wie de doelgroep is en wat het doel is van de content.
Dit plan noemen we een contentstrategie. Het maken van een contentstrategie vraagt tijd en expertise. We helpen je met onderstaand stappenplan alvast op weg.
Content is alles wat je online ziet: van informatie op websites tot video’s op YouTube en captions op social media. Als merk of organisatie is het ontzettend belangrijk om goede en waardevolle content te maken. Dit helpt je om gevonden te worden in zoekmachines. En als je eenmaal gevonden bent, helpt dit om de doelgroep te overtuigen van de waarde van jouw merk, product of dienst. Maak daarom een goede contentstrategie die gericht is op jouw doelgroep en past bij de waarden en doelen van jouw bedrijf. Blijf investeren in goede content en zie hoe jouw online aanwezigheid en reputatie zullen groeien.
Wil je meer tips en advies over het maken van waardevolle content voor jouw online kanalen? Neem dan contact op met Crossphase. Onze contentspecialisten helpen je graag om jouw online aanwezigheid te versterken!