Voor onze contentspecialisten is het natuurlijk hun werk, maar ‘content’ is voor veel anderen een vaag begrip. Bij Crossphase vinden we het belangrijk dat organisaties hun content op de beste manier inzetten. Daarom krijg je in dit artikel antwoord op de vraag ‘wat is content?’.
Heel simpel gezegd: alles wat je ziet op deze website is content. Maar ook als je scrollt op social media, zie je overal content. Teksten, afbeeldingen, video's, audio en berichten; alle inhoud van het internet valt onder de noemer ‘content’. Zelfs die meme in je WhatsApp-groep? Jep, ook content'.
Content wordt gebruikt om een boodschap over te brengen. Die kan persoonlijk zijn, zoals op een blog. Of informerend zoals bij een nieuwsbericht. Maar content is ook een manier om een dienst of product aan te bieden. Wat je doel ook is: goede content is belangrijk om bezoekers naar jouw website te trekken.
Websites met goede content zijn namelijk beter vindbaar in zoekmachines. Vroeger kwam je er nog mee weg om pagina’s vol te zetten met keywords. Tegenwoordig tellen andere dingen: bied je échte antwoorden op zoekvragen? En relevante content van hoge kwaliteit? Dan wordt dat beloond door het algoritme. Kom maar door met die hogere plek in de zoekresultaten.
Heb je die websitebezoekers eenmaal binnen? Dan is het ook handig als jouw content doelen behaalt. Oftewel, dat die potentiële klanten informeert en overtuigt om over te gaan tot actie.
Stel, je bent op zoek naar een partij voor sterke content en je klikt op onze site. Dan wil je direct voelen: deze mensen weten waar ze het over hebben. Heldere teksten, geen taalfouten, wél overtuigingskracht. Dáár win je het vertrouwen mee.
Goede content geeft antwoord op de zoekvraag van jouw doelgroep en draagt bij aan de doelstellingen van jouw bedrijf. Het overtuigt de doelgroep ervan dat jouw merk betrouwbaar is. Dat ze niet verder hoeven te zoeken.
Je weet nu wat goede content is, maar welke soorten content kun je inzetten om jouw doel te bereiken? Content is zoveel meer dan alleen tekst, beeld, video of audio. Denk aan blogs, infographics, e-mailnieuwsbrieven, social posts, whitepapers… de mogelijkheden zijn eindeloos. Handig om te weten waar je uit kunt kiezen, toch?
Geschreven content is overal. Of je nu informeert, inspireert of overtuigt: met krachtige teksten geef je jouw merk een stem.
Denk aan:
Beeld zegt soms meer dan 1000 woorden. Met visuele content geef je jouw verhaal kleur, sfeer en kracht.
Voorbeelden:
Visuele content kan ook op zichzelf staan. Denk aan foto’s op Instagram of een portfolio van een kunstenaar.
Multimediale content beweegt, verrast en betrekt. Denk aan video’s, podcasts, interactieve quizzen of zelfs digitale games.
Wat voorbeelden:
Zo maak je je content niet alleen duidelijker, maar ook toegankelijker en aantrekkelijker voor iedereen. Dat werkt!
User generated content wordt niet door een merk of bedrijf gemaakt, maar door gebruikers zelf. Denk aan reviews en testimonials op je website maar ook social posts of video’s waarin klanten hun ervaring delen.
De voordelen:
Goede content moet relevant zijn voor jouw publiek. Maar wat is relevante content? En hoe maak je die? Het begint allemaal met het maken van een goed plan, waarin je bepaalt wie de doelgroep is én wat het doel is van de content.
Dit plan noemen we een contentstrategie. Het maken van een contentstrategie vraagt tijd en expertise. We helpen je met onderstaand stappenplan alvast op weg.
Alles wat je online ziet is content – van blogs op websites tot de captions op Instagram. Maar waarom is het zo belangrijk om daarin te investeren?
Goede content zorgt ervoor dat jij gevonden wordt. En daarna begint het echte werk: met sterke content overtuig je bezoekers van de kracht van jouw merk, product of dienst.
Zet in op een slimme contentstrategie die past bij jouw doelen en doelgroep. Blijf bouwen aan relevante content en zie jouw online zichtbaarheid en reputatie groeien.
Wil je tips en advies voor het maken van goede content voor jouw online kanalen? Neem dan contact met ons op. Als contentbureau heeft Crossphase hier jarenlange ervaring mee. Onze contentspecialisten helpen je graag! Samen versterken we je content en strategie.