Voor onze contentspecialisten is het natuurlijk hun werk, maar ‘content’ is voor veel anderen een vaag begrip. Bij Crossphase vinden we het belangrijk dat organisaties hun content op de beste manier inzetten. Daarom krijg je in dit artikel antwoord op de vraag ‘wat is content?’.

blogs laten schrijven inspiratie

Wat is content?

Heel simpel gezegd: alles wat je ziet op deze website is content. Maar ook als je scrollt op social media, zie je overal content. Teksten, afbeeldingen, video's, audio en berichten; alle inhoud van het internet valt onder de noemer ‘content’. Zelfs die meme in je WhatsApp-groep? Jep, ook content'.

Waarom is goede content belangrijk?

Content wordt gebruikt om een boodschap over te brengen. Die kan persoonlijk zijn, zoals op een blog. Of informerend zoals bij een nieuwsbericht. Maar content is ook een manier om een dienst of product aan te bieden. Wat je doel ook is: goede content is belangrijk om bezoekers naar jouw website te trekken.


Websites met goede content zijn namelijk beter vindbaar in zoekmachines. Vroeger kwam je er nog mee weg om pagina’s vol te zetten met keywords. Tegenwoordig tellen andere dingen: bied je échte antwoorden op zoekvragen? En relevante content van hoge kwaliteit? Dan wordt dat beloond door het algoritme. Kom maar door met die hogere plek in de zoekresultaten.

Wij verbeteren jouw online vindbaarheid
Pexels woman at work trends 2024

We zorgen dat je gevonden wordt. Maar daar stopt het niet.

Heb je die websitebezoekers eenmaal binnen? Dan is het ook handig als jouw content doelen behaalt. Oftewel, dat die potentiële klanten informeert en overtuigt om over te gaan tot actie.

Stel, je bent op zoek naar een partij voor sterke content en je klikt op onze site. Dan wil je direct voelen: deze mensen weten waar ze het over hebben. Heldere teksten, geen taalfouten, wél overtuigingskracht. Dáár win je het vertrouwen mee.


Wat is goede content?

Goede content geeft antwoord op de zoekvraag van jouw doelgroep en draagt bij aan de doelstellingen van jouw bedrijf. Het overtuigt de doelgroep ervan dat jouw merk betrouwbaar is. Dat ze niet verder hoeven te zoeken.


Welke soorten content zijn er?

Je weet nu wat goede content is, maar welke soorten content kun je inzetten om jouw doel te bereiken? Content is zoveel meer dan alleen tekst, beeld, video of audio. Denk aan blogs, infographics, e-mailnieuwsbrieven, social posts, whitepapers… de mogelijkheden zijn eindeloos. Handig om te weten waar je uit kunt kiezen, toch?

Geschreven content is overal. Of je nu informeert, inspireert of overtuigt: met krachtige teksten geef je jouw merk een stem.

Denk aan:

  • webteksten: laat zien waar jouw bedrijf voor staat

  • blogs en nieuwsartikelen: deel kennis, inzichten en verhalen

  • whitepapers: toon je expertise

  • social posts en captions: trek de aandacht met korte en krachtige boodschappen

  • e-mailcampagnes en nieuwsbrieven: houd je doelgroep betrokken

  • productomschrijvingen: maak van een product een must-have

En vergeet alt-teksten niet: onzichtbaar voor het oog, onmisbaar voor je digitale toegankelijkheid. Via deze korte beschrijvingen van afbeeldingen krijgen mensen met een (visuele) beperking een volledige ervaring van de content op jouw website. En wist je dat digitale toegankelijkheid relevant is voor tot wel 20% van je doelgroep? Tel uit je winst.

Beeld zegt soms meer dan 1000 woorden. Met visuele content geef je jouw verhaal kleur, sfeer en kracht.

Voorbeelden:

  • Foto’s en illustraties vangen de aandacht en versterken je boodschap

  • Infographics, grafieken en animaties maken complexe informatie begrijpelijk

  • Video’s brengen emotie over

Visuele content kan ook op zichzelf staan. Denk aan foto’s op Instagram of een portfolio van een kunstenaar.

Multimediale content beweegt, verrast en betrekt. Denk aan video’s, podcasts, interactieve quizzen of zelfs digitale games.

Wat voorbeelden:

  • Instructievideo’s transformeren ingewikkelde handleidingen in heldere how-to’s

  • Podcasts brengen verhalen en interviews tot leven

  • Quizzen en games nodigen bezoekers uit om actief mee te doen

Zo maak je je content niet alleen duidelijker, maar ook toegankelijker en aantrekkelijker voor iedereen. Dat werkt!

User generated content wordt niet door een merk of bedrijf gemaakt, maar door gebruikers zelf. Denk aan reviews en testimonials op je website maar ook social posts of video’s waarin klanten hun ervaring delen.

De voordelen:

  • Nogal belangrijk voor de contentmarketing op je website: reviews zijn de ultieme ‘social proof’ en halen gebruikers over tot conversie – bestellen maar!

  • Met user generated content bouw je vertrouwen en community op

Hoe maak je waardevolle content?

Goede content moet relevant zijn voor jouw publiek. Maar wat is relevante content? En hoe maak je die? Het begint allemaal met het maken van een goed plan, waarin je bepaalt wie de doelgroep is én wat het doel is van de content.


Dit plan noemen we een contentstrategie. Het maken van een contentstrategie vraagt tijd en expertise. We helpen je met onderstaand stappenplan alvast op weg.

Hoe maak je een goede contentstrategie?
Yres Isabella crossphase sfeerfoto 20231024 0662

Contentstrategie stappenplan

  1. Ken je doelgroep: richt de content op de behoeften en interesses van jouw doelgroep.
  2. Wat is het doel van content: bepaal of je de doelgroep wilt informeren, entertainen of dat je ze wilt bewegen om iets te doen.
  3. Kies het juiste kanaal: zoek uit welk kanaal het best is om de content aan de doelgroep aan te bieden.
  4. Gebruik een contentkalender: houd overzicht over welke content op welk moment gepubliceerd moet worden.
  5. Wees uniek: zorg voor originele en onderscheidende content die relevant is voor jouw doelgroep.
  6. Houd het beknopt: maak de content makkelijk te begrijpen door heldere en duidelijke informatie te geven.
  7. Gebruik SEO: zorg ervoor dat de content goed gevonden wordt door zoekmachines. Met onder andere relevante keywords, goede content en een goede structuur zorg je voor een goede E-E-A-T-score waardoor jij bovenaan de zoekresultaten komt.
  8. Controleer: staat de content online, dan wil je weten of deze ook goed gevonden wordt en goed gewaardeerd wordt. Dit kun je bijvoorbeeld in de gaten houden met Google Analytics. Zo kan je controleren of je jouw contentdoelen behaalt.

Het belang van content

Alles wat je online ziet is content – van blogs op websites tot de captions op Instagram. Maar waarom is het zo belangrijk om daarin te investeren?

Goede content zorgt ervoor dat jij gevonden wordt. En daarna begint het echte werk: met sterke content overtuig je bezoekers van de kracht van jouw merk, product of dienst.

Zet in op een slimme contentstrategie die past bij jouw doelen en doelgroep. Blijf bouwen aan relevante content en zie jouw online zichtbaarheid en reputatie groeien.

Yres Isabella crossphase sfeerfoto 20231024 0218
Stationery 2 2x 2021 08 13 114402 dbrx

Hulp nodig met jouw content?

Wil je tips en advies voor het maken van goede content voor jouw online kanalen? Neem dan contact met ons op. Als contentbureau heeft Crossphase hier jarenlange ervaring mee. Onze contentspecialisten helpen je graag! Samen versterken we je content en strategie.

Shiane Gambhirsingh

meer weten over onze aanpak voor jouw organisatie? Shiane praat je graag bij

Shiane Gambhirsingh
Lead accountmanager
bel naar
071 528 0002