Gepubliceerd op 28 maart 2023
Auteur: Annerien de Dreu
Digital Content Specialist bij Crossphase
Twee weken geleden won de film Everything, Everywhere All at Once maar liefst zeven (!) gouden beeldjes tijdens de bekende Oscar ceremonie. Als voormalig filmstudent en liefhebber van films in alle soorten en maten kan ik het niet laten om een moment stil te staan bij deze verpletterende overwinning.
De makers van de film hebben ondanks de risico’s hun unieke en zelfs absurde ideeën tot leven gewekt op het witte doek. Het resultaat mag er zijn: Everything, Everywhere All at Once (of EEAAO) vermaakt, ontroert en verrast op een manier die met geen enkele andere film te vergelijken is.
In gedachten sloeg ik al snel een brug naar de online contentwereld. Als digital content specialist voor Crossphase denk ik steeds meer na over alle mogelijkheden rondom content. Het wereldwijde web barst nog net niet uit zijn voegen met de alsmaar stijgende hoeveelheid. Hoe val je dan nog op zonder in te leveren op kwaliteit?
De prijzenregen voor de makers van EEAAO bewijst dat creatief en out of the box denken wordt beloond. Dat geldt net zo goed voor content. Wat kunnen wij als contentspecialisten dan leren van deze film?
Everything, Everywhere All at Once vertelt het verhaal van Evelyn Wang. Met grote dromen verhuisde ze van China naar de Verenigde Staten, maar vele jaren later is daar weinig meer van over. Haar man wil scheiden, hun wasserette gaat bijna failliet en de relatie met haar dochter Joy verloopt erg stroef. Als het Evelyn tijdens een bezoek aan de Amerikaanse belastingdienst allemaal te veel wordt, veroorzaakt een interdimensionale breuk een opening voor Evelyn naar het multiversum.
Wat volgt is een meeslepende reis door verschillende werelden. In de ene wereld is ze een beroemde filmster, in de andere heeft iedereen hotdogs als vingers (ja, echt!). Al deze onverwachte en absurde wendingen vertellen op unieke wijze het ontroerende verhaal van een vrouw die haar echte leven en alles wat ze heeft meegemaakt maar moeilijk kan accepteren.
Haar weg naar acceptatie is een thema dat zeker niet nieuw is, de manier waarop het verteld wordt wel. En dat maakt het verhaal uniek. Door content op soortgelijke wijze te benaderen kan het zich echt gaan onderscheiden van de rest.
Je krijgt het al van jongs af aan mee: binnen de lijntjes blijven met je kleurpotlood. Dit is zeker geen slecht advies, maar het levert vaak wel vergelijkbare kleurplaten op. Wil je in propvol contentland opvallen? Dan kan het zeker helpen om ook eens out of the box te denken. Unieke content op je website is niet alleen goed voor je positie op Google, ook de lezer wordt er blij van!
Onze contentspecialisten zetten maar al te graag hun meest creatieve beentje voor om te zorgen dat de content op jouw website eruit springt. Zo creëren wij unieke verhalen voor onze klanten. Wil je zelf alvast aan de slag? Dan geef ik je een paar nuttige tips mee:
Een goede warm-up is altijd een goed idee, ook voor je brein. Begin bijvoorbeeld met een stream of consciousness oefening, waarbij je alles opschrijft wat je maar te binnen schiet. Of vraag iemand om vijf willekeurige woorden, waar je vervolgens een tekst over schrijft die volkomen logisch klinkt.
Kijk nog eens goed naar die ene website waar je mond laatst van open viel. Wat maakte het zo overtuigend voor je? En hoe kan je dat vertalen naar jouw eigen stijl? Zo lieten de regisseurs van Everything, Everywhere All at Once zich onder andere inspireren door het werk van de legendarische filmmaker Wong Kar-Wai, zonder hun eigen unieke stijl uit het oog te verliezen.
Origineel of niet, soms kun je er gewoon niet omheen. Van je call to action button een zoekplaatje maken is zeker origineel, maar niet handig als je streeft naar meer conversie. Met een duidelijke en logische positie van de button ben je niet uniek, maar bereik je wel meer lezers.
Heb jij Everything, Everywhere All at Once al gezien?