Gepubliceerd op 6 augustus 2019
Auteur: Rowin Peet
Contentmanager bij Crossphase
Ik wil het graag hebben over externen (spoiler alert: ik ben er zelf één). Het zijn de vakmensen die de kennis hebben die er op dat moment niet is binnen het bedrijf waar ze gaan werken. Het bedrijf, of de opdrachtgever, heeft de kennis van die externe voor een bepaalde periode nodig. Als de opdracht klaar (of het budget op) is, nemen de partijen weer afscheid van elkaar. Simpel toch?
Ik heb veel externen zien komen en gaan, de ene succesvoller dan de ander. Maar wat bepaalt precies het succes van een externe? En hoe bouw je een duurzame relatie op?
De behoefte om deze blog te schrijven kwam omdat ik merkte dat iedere externe zijn periode bij een bedrijf (compleet) anders benadert en invult. Wat is dan de juiste benadering? Helaas is hier geen geheim recept voor, maar er zijn gelukkig wel een paar handvatten/ingrediënten die ik je kan aanreiken.
Kleine disclaimer: ik heb het hier vooral over de externen in het digitale landschap. Het is geen rocket science, maar soms zijn de meest simpele en vanzelfsprekende dingen juist het lastigst.
Wat wij als externen willen, is dat onze opdrachtgever niet eens merkt dat we een externe zijn. We zijn onderdeel van het bedrijf, van de cultuur, en van de opdracht geworden en we voegen hier ook iets aan toe. We worden 'de interne van buitenaf'. Hier mijn vier tips:
We beginnen met een inkopper. Je aanwezigheid draagt bij aan je toewijding. Simpel, nietwaar?
Toch leeft bij steeds meer mensen de gedachte dat zij hun werk ook best wel thuis kunnen doen. “Ik werk toch digitaal? Waarom ben ik dan gebonden aan werkplek?” Hier ben ik het dus, zeker voor de nieuwe externe, niet mee eens. Je aanwezigheid op kantoor is zó belangrijk. Je leert meer over de bedrijfscultuur, zij leren meer over jou, én je kunt sneller schakelen met stakeholders (die hopelijk ook aanwezig zijn). Dit alles zorgt ook dat je beter en sneller je opdracht kunt uitvoeren.
Durf vragen te stellen. Hoe beter jij het team kent, hoe sneller jij de context van je opdracht leert te begrijpen.
In ieder team word je anders ontvangen. Het ene team heeft een compleet onboardingstraject voor je klaarstaan, bij het andere team mag je gewoon gaan zitten en je werk doen. Dit zijn natuurlijk dingen waar jij als externe geen invloed op hebt.
Waar je wél invloed op hebt, is hoe jij jezelf presenteert en voorstelt. Probeer mensen te leren kennen, zoek uit welke raakvlakken er zijn, en vooral: stel vragen, en veel ook. De meeste mensen vinden het héérlijk om over zichzelf te vertellen. Hoe beter jij je team kent, hoe meer zij voor jou zullen doen en vice versa.
Kleine dingen maken het verschil. Met minimale moeite kun je maximaal resultaat behalen in je eindbeoordeling.
Ben je jarig? Trakteer. Borrel op vrijdag? Probeer er een keertje bij te zijn. Moet er geholpen worden met zware dingen sjouwen? Bied je hulp aan. Moeten er nieuwe kantoorspullen in elkaar worden gezet? Help mee. Mensen zullen je sneller als onderdeel zien van het team.
Heel belangrijk, en heel simpel. De kennis is er niet, dus ben jij ingehuurd. Wat doe jij dan met je kennis? Inderdaad, delen! En wat gebeurt er als je je kennis (goed) deelt? Autoriteit in je vakgebied én in het team.
Die kennis delen kan op verschillende manieren en in verschillende gradaties. Ik heb ze als volgt ingedeeld:
Niet zo spannend, wel effectief:
Superspannend, supereffectief
De kennis die jij als externe meeneemt, is binnen het bedrijf waarvoor je werkzaam bent vaak uniek. Iets wat nóg unieker is, dat ben jij als persoon. Gebruik dit in je voordeel.
PS: vergeet nóóit om na opdrachten iedereen waarmee je hebt samengewerkt toe te voegen op LinkedIn. Wie weet kunnen jullie nog wat voor elkaar betekenen in de toekomst ;).
Je vindt dit artikel ook op LinkedIn.