Gepubliceerd op 26 juli 2019
Auteur: Wouter Remmers
Contentmanager & web editor at Crossphase
Wat je als contentmanager kunt leren van het kopen van je favoriete toetje
Als echte millennial doe ik bijna alles online, dus ook mijn boodschappen. Heel vaak kom ik niet meer in de supermarkt. Toch heb ik daar vroeger mijn tijd aardig gevuld als vakkenvuller. Hoewel ik inmiddels een stuk verder ben in mijn carrière, is de basis van dat werk mij altijd bijgebleven. Laatst, toen ik even snel mijn favoriete toetje ging halen, realiseerde ik dat een deel van het werk van wat ik toen deed, nog steeds toepas in mijn huidige werk als contentmanager. Want zijn je de volgende dingen wel eens opgevallen?
Is het je in de supermarkt wel eens opgevallen dat er kattenvoer tussen de kratten bier staat? Nee? Mij ook niet. Toch zie je dat bij websites wel heel vaak. Zo kwam ik laatst verzekeringen tegen, die aangeboden werden tussen de uitvaartkisten. Niet de beste plek om beide te combineren…
De inrichting van je website wordt een stuk strakker als je de inhoud groepeert. Vergelijk het met de schappen van een supermarkt. Zet onderwerpen bij elkaar en groepeer ze logisch. Op die manier kan de bezoeker snel zijn weg vinden.
Dit geldt overigens niet alleen voor de voorkant, maar ook de backend heeft hier baat bij. Wie net als ik wel wat tijd heeft doorgebracht in het magazijn, oftewel de backend van de winkel, weet dat het ingedeeld is volgens een vast systeem. Alles in het magazijn is erop gericht de beperkte ruimte optimaal te gebruiken en de inhoud makkelijk de winkel in te krijgen. Vaak genoeg werk ik in cms’en die er voor de bezoeker prima uitzien, maar waar aan de achterkant de logica ver te zoeken is. Zo help je niet alleen je bezoeker, maar vind je zelf ook beter je content terug.
Zelf ben ik altijd compleet verdwaald wanneer ik een onbekende supermarkt binnen loop. Daarin ben ik vast niet de enige. Maar waar ik ook ben, een aantal dingen zijn altijd gelijk. Zo loop ik vaak als eerste tegen de aanbiedingen aan (ook letterlijk overigens, met mijn bijna 2 meter zijn ik en laaghangende aanbiedingsborden geen vrienden...). Daarna kom ik altijd uit op het lange, brede centrale pad, wat direct mijn vriend wordt. Iemand heeft dit ooit omschreven als de ‘supermarkt-snelweg’, wat mij betreft een passende term. Vanaf dit centrale pad zijn namelijk alle paden in de winkel te vinden, is er altijd wel een medewerker te vinden en kan ik de weg naar de kassa’s vinden. En niet geheel ontoevallig staan er in het centrale pad dé scherpste aanbiedingen van die week.
‘Het centrale pad’ is voor online natuurlijk absoluut geen pakkende term. In plaats daarvan hebben we de customer journey, de digitale klantreis door je website. Door deze klantreis te analyseren en te optimaliseren help je bezoekers hun weg te vinden, onderweg relevante content en aanbiedingen te tonen. Aan het eind kunnen ze hun bezoek goed afronden met de gezochte informatie of aankoop. Een website waarbij de customer journey niet op orde is, geeft hetzelfde gevoel dat ik vaak heb in de gemiddelde supermarkt op vakantie: “ik hoop dat ze hier ook normale kaas hebben…”
In een supermarkt loopt altijd personeel rond. Terwijl ze rondlopen, zijn ze altijd bezig; even spiegelen, producten bijvullen en schapkaartjes vervangen.
Wees eens eerlijk; wanneer heb je en voor het laatst zo’n virtueel supermarktrondje gedaan en je complete website gecheckt op inhoud? Vaak blijkt dat een hoop content ‘over datum’ is en beter offline kan. Oude, irrelevante content online hebben staan is net zo teleurstellend als je favoriete toetje pakken en erachter komen dat het vorige week al over datum was. Controleer bij het openen van je website dus altijd wat nog relevant is. Dit hoeft ook niet veel tijd te kosten; bij het aanpassen van de ene pagina de pagina erboven/eronder even controleren is voldoende. Kost je hooguit twee minuten, in plaats van er een groot project van moeten maken als echt alles aan vervanging toe is.
Naast ‘over-datum’ is er in mijn ogen 1 ding nog erger: lege schappen.. Hoe vaak ik wel niet vol enthousiasme de supermarkt in liep op jacht naar een nieuw speciaalbiertje, om vervolgens af te druipen na het zien van een compleet leeg schap...
De online-variant daarvan: 404-foutmeldingen en dode links. Als bezoeker op zoek naar informatie is niets frustrerender dan uiteindelijk denken dat je iets gevonden hebt, maar er niet meer bij kunnen omdat de links niet werken. Mijn advies hiervoor is hetzelfde als hierboven: pas je iets aan, check dan ook gelijk de links en verwijzingen. Haal je een pagina offline, verwijder dan ook alle links ernaartoe (of zet een redirect op de url). Goed voor je bezoekers, je SEO en je website in het algemeen.
Dit is natuurlijk maar een een greep uit de overeenkomsten. Zijn contentmanagers daarmee veredelde vakkenvullers? Zeker niet! Daarvoor zijn de verschillen te groot en liggen de specialismen te ver uit elkaar. Maar als je binnenkort weer eens boodschappen doet, kijk dan eens rond. Ik ben benieuwd, wat heb jij ervan geleerd?
Je vindt het artikel hier op LinkedIn.