Auteur: Mariëlle Bouter-van Rijn
Contentmanager bij Crossphase
Gepubliceerd op 19 augustus 2019

“Ik ben contentmanager.” “Oké, maar wat doe je dan precies?”. Jup, je bent niet de eerste met deze vraag. Voor ik ging solliciteren had ik eerlijk gezegd ook geen beeld bij de functie. Ik wil jou het eindeloos googelen besparen door je te vertellen over mijn ervaring als contentmanager.

Press releases, wallpapers en tv-slides

De dag na mijn diploma-uitreiking stapte ik het Crossphase kantoor binnen als kersverse contentmanager. Ik sloot aan bij het team dat alle klussen oppakt van één van onze internationale klanten. Onze contactpersonen sturen ons dagelijks allerlei verzoeken. Bijvoorbeeld: de klant wint een Sustainability Award. Dat moet intern en extern gecommuniceerd worden. Wij ontvangen de content (tekst en afbeeldingen) voor de publicaties en gaan daarmee aan de slag. We plaatsen het nieuwsitem in de interne nieuwssite, we photoshoppen een wallpaper voor de laptops, we plaatsen een press release op de externe site en zetten nog een mooie slide op de tv-kanalen.

Spin in het web

Naast dit soort dagelijkse klusjes, pakken we ook grotere projecten op. De klant krijgt een nieuwe afdeling en die wil graag een eigen site. Wij worden ingeschakeld. De vraag aan ons om uit te zoeken wat de opdrachtgever wil, of we dat zelf kunnen bouwen, en waar we IT voor nodig hebben. Daarbij houden we rekening met de stijlregels van de klant. Je bent dan spin in het web tussen opdrachtgever, IT en stakeholders.

Van contentmanager naar content lead

Na 2 jaar ervaring opdoen in de systemen van de klant, kan ik de rol van adviseur innemen. Ik weet wat de systemen wel en niet kunnen, ik weet waar de websites qua huisstijl aan moeten voldoen, ik ken het bedrijf en ik heb lijntjes met IT voor development werk. Tijd voor de volgende stap! Ik ben niet langer contentmanager, maar content lead. Weer zo’n mooie titel. Als content lead leid ik nu de contentmigraties van de klant. De oude websites moeten worden overgezet naar een nieuwe, verbeterde versie van het contentmanagementsysteem (cms). Ook is recent de huisstijl volledig vernieuwd, dus de websites moeten in een nieuw jasje worden gestoken.

Liefde voor structuur en duidelijkheid

We zijn nu net begonnen met het migreren van de eerste site. Mijn rol als content lead begon met het maken van een uren- en kosteninschatting voor dit project. Daarna moet er van alles afgesproken worden. Wie maakt het design, wie maakt content, gaan we de teksten van de oude site gebruiken of herschrijven, zijn de componenten die we nodig hebben al klaar in het cms, moet er nog development worden gedaan door IT, wat zijn de rollen en welke verantwoordelijkheden horen daarbij enz.. Eigenlijk ben ik vooral antwoorden aan het zoeken op heel veel vragen. Als content lead zorg ik voor duidelijkheid, heb ik regelmatig contact met de opdrachtgever en IT, bewaak onze planning en geef advies. Daarnaast zorg ik dat mijn team aan het werk kan blijven en bewaak ik de kwaliteit van ons werk.

Groeien en bloeien

Het resultaat van al dat plannen en adviseren? Een mooie site, een opgeruimd cms en vooral: een blije klant. Daar doen we het voor! En blije klanten zijn reclame; de volgende migraties staan al in de rij. Voor mij ook de perfecte kans om nog meer te leren en verder te groeien in mijn rol.

En wie had dat gedacht? Van “ik weet niet wat een contentmanager doet” naar “ik ben content lead voor een grote corporate”. Om eerlijk te zijn, ik niet hoor!

Hoe ik daar ben gekomen? Het belangrijkste wat ik heb geleerd bij Crossphase is dat professionele en persoonlijke groei hand in hand gaan. Om verder te groeien, moest ik leren omgaan met stress, ben ik bezig met persoonlijk leiderschap en leer ik hoe ik mezelf goed kan profileren. Wil jij net als ik groeien op zowel professioneel als persoonlijk vlak? Kijk dan even op onze werken bij pagina.

Je vindt het artikel hier op LinkedIn.

Yasmien Hoesenie
Yasmien Hoesenie
Recruiter

We vertellen je graag meer over het werken bij Crossphase.

Wij gebruiken cookies
Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

Ingeschakeld Uitgeschakeld