Gepubliceerd op 14 augustus 2019
Auteur: Tim Hanse
Contentmanagement consultant bij Crossphase
En ik kan er niet omheen.
Mijn mailbox stroomt ieder weekend vol met (gewenste) nieuwsbrieven over content marketing, contentmanagement en content tech.
En de afgelopen twee weekenden begint bijna elke newsletter met “Kijk naar de laatste stand van de WCM (web contentmanagement) in Gartner’s Magic Quadrant!”.
Of posts op LinkedIn van mensen die hem al doorgenomen hebben en even kort samenvatten: “IBM ligt er nu helemaal uit!”, “SDL weer verder gedaald”, “Sitecore en Adobe gaan nek-aan-nek”.
Maar is dit relevant? Welke informatie kunnen we hieruit halen en toepassen op onze dagelijkse werkzaamheden?
Begrijp me niet verkeerd. Persoonlijk ben ik enorm blij met de update per kwartaal van Gartner. Ik lees hem ook graag goed door. Zo weet ik wat er getest is en wat ze als zwaardere punten mee laten wegen. Ook weet ik hierdoor wat er veranderd is bij de cms leveranciers qua visie of uitvoerbaarheid daarvan. Dit alles kan ik meenemen voor de cms-selectie trajecten die ik zelf doorloop bij klanten.
Maar Gartner mag daarbij niet als bijbel gebruikt worden. Hieronder een aantal schaduwkanten die meegenomen moeten worden door mensen die op zoek zijn naar een nieuw cms:
In het kwadrant tref je een reeks bekende contentmanagementsystemen aan. Maar zijn deze compleet?
In de meest recente variant van 30 juli, is IBM niet terug te vinden in het kwadrant. Opvallend, want in kwartaal 1 (11 februari 2019) stond IBM nog bij de leaders. Is de software van IBM in 1 kwartaal zo slecht geworden dat ze volledig van de kaart zijn?
Het antwoord is nee.
Veel bestaande systemen zijn niet terug te vinden in het overzicht. En dat is heel logisch. Gartner heeft ook een verdienmodel. En dat is echt niet de prijs die jij als consument betaalt om het document in te mogen zien. Dat regelen de sponsoren van die nieuwsbrieven wel. En laat het ook die sponsoren zijn die de artikelen de wereld in sturen: “Cms X uitgeroepen door Gartner als Leader”, “Cms Y weer genoemd door Gartner”.
Deze bedrijven hebben betaald. En nee, ze kopen Gartner niet om. Alle gegevens die de bedrijven hebben aangeleverd, worden daadwerkelijk geanalyseerd. Maar als je geen bijdrage levert, staat je naam niet in het overzicht. Dus IBM kan nog steeds een prima cms leveren!
Opvallend in de Gartner overzichten, is dat er veel bekende namen terugkeren. Zoals eerder uitgelegd is dat niet vreemd. Het zijn de grotere cms'en die natuurlijk ook makkelijk informatie kunnen verstrekken en een bijdrage leveren. Daarnaast zitten die ook in de routine van Gartner vermoed ik: “Kwartaal 3 komt eraan, even mailinglist een bericht sturen.”
Verdienen nieuwere systemen dan geen plekje?
Op dit moment is headless cms het grote buzzword. In mijn ogen onnodig, maar dat is in dit stuk niet relevant. (Hier wel!)
Ik krijg in ieder geval veel vragen over nieuwe namen van cms'en die claimen perfect te zijn voor een headless inrichting van je (online) content. Zo hoor ik verdacht vaak de namen Contentful of Prismic.io bij bezoeken aan bedrijven.
Als dit de grote kanshebbers zijn op de markt, de grote groeiers, en ze zijn volledig gericht op de uitvoer van het headless gedachtegoed, dan zouden dit toch namen moeten zijn die vernoemd worden? Op z’n minst bij de Challengers?
Gartner geeft in het laatste rapport aan dat ze met name een shift naar hybride zien. Of zoals ze zelf zeggen: hybrid is the new headless. Bedrijven zouden wel inspelen op de headless trend, maar toch nog kiezen voor een cms dat niet puur headless is, maar wel de API heeft.
Lekker makkelijk lijkt mij, gezien wat ze omschrijven eigenlijk gewoon een decoupled cms is.
Interessanter is dat de grote tegenhanger van Gartner, Forrester Wave, in kwartaal 4 van 2018 al meldde dat de markt voor contentmanagementsystemen snel aan het veranderen is. Zij voorspellen de trend dat bedrijven gaan voor een agile cms. Feitelijk een flexibele combinatie van software zonder Vender Lock-in. Zij adviseren verkopers van cms'en hun systeem niet verder te pushen voorbij de bestaande functionaliteiten, omdat een traditioneel cms onderdeel kan zijn van zo’n agile approach. En ik denk dat ze daar wel eens gelijk in kunnen hebben. De geluiden op de markt klinken in ieder geval zo.
Dus wat moet je nu met Gartners laatste update?
Gewoon lekker lezen! Het is nog steeds een goed onderzoek waarbij de enterprise cms'en even goed belicht worden. Pak er ook een keer een Forrester Wave bij.
Maar besef bij beide hoe ze tot stand gekomen zijn en dat het geen volledig beeld biedt.
Ben je op zoek naar een nieuw cms? Lees de rapporten een keer door, dat kan zeker geen kwaad. Maar besef je ook dat het selecteren van een cms van een fors aantal andere aspecten afhangt, zoals prijs, benodigde code kennis, online doelen van het bedrijf waar je voor werkt, de "digital maturity” van je content team en vele andere factoren. Een cms is dan slechts een kleine factor in een groot proces.
Omdat zowel Gartner als Forrester nogal strenge regels hebben omtrent het delen van hun documenten zonder toestemming, heb ik geen links geplaatst naar de rapporten. Maar kijk een keer op cmswire.com of cms-connected.com voor een link.
Je vindt het artikel hier op LinkedIn.