Gepubliceerd: 13 oktober 2022

Auteur: Michiel van der Blij

Digital Content Specialist bij Crossphase

Een sterke personal branding: onmisbaar om een onvergetelijke (eerste) indruk te maken. En om je herkenbaar en onderscheidend (online) te positioneren. Niet alleen van belang voor mensen in loondienst, maar ook zeker voor freelancers. Marketeers Rozan en Isabel wilden een evenement voor het freelance netwerk van Crossphase organiseren. En zagen een perfecte match tussen hun freelancers en Michiel, de trainer Personal Branding van Crossphase.

Michiel vd B 1

Roosvicee is er niks bij: 4 sessies ingedikt tot 1

Michiel: “Personal branding is net zoiets als sporten, gezond eten of elke maand een boek lezen. Het is een kwestie van je eigen manier vinden. En vervolgens van doen en blijven doen, zodat het een routine wordt. En dát is een uitdaging.
Daarom bestaat onze (ik heb ‘m ontwikkeld en vaak gegeven met mijn buddy Frederique) training Personal Branding normaal uit 3 of 4 sessies van 2 uur, met telkens 1 of 2 weken ertussen.

Schermloos

Voor de 6 freelancers had ik 1 sessie van 3 uur. Geen tijd voor voorstelrondjes of koffiebreaks dus, maar straight to business. Personal business natuurlijk hè!

Ik koos voor een schermloos programma met 2 grote opdrachten. De freelancers hadden alleen een pen en een gigantisch oranje vel papier nodig. Een bewuste keuze, omdat papier creativiteit bevordert. En omdat geschreven woorden beter blijven hangen dan getikte.


Achtertuin training voor freelancers

Personal brand in kaart

De eerste oefening was individueel: schrijf je eigen merk op papier. Dat deden we vanuit een aantal hulpvragen, verdeeld over 6 aspecten. Na 20 minuten presenteerden we de ‘canvassen’ aan elkaar. En hadden we alsnog een voorstelrondje.

Keuzes maken om tot een haalbaar 3-maandenplan te komen

Personal branding is niet: alles van jezelf aan iedereen laten zien. Juist niet. Het gaat om een bewuste keuze voor bepaalde skills, karaktereigenschappen of kanten van jezelf. En hoe je die laat zien aan de doelgroep bij wie jij iets wilt bereiken.

In de tweede oefening moesten de deelnemers in duo’s elkaar interviewen om tot een plan voor de komende 3 maanden te komen. Waarbij ze niet hun eigen plan, maar dat van de ander opschreven en voorlazen. Voor extra commitment naar elkaar toe.

Laat zien wie je bent!

Naast een 3-maandenplan kregen de deelnemers ook een nieuwe profielfoto. Fotografe Iris: "Een profielfoto is een belangrijk onderdeel van Personal Branding. Want een professionele foto waarop je karakter naar voren komt, wekt vertrouwen. En versterkt het verhaal dat je naar buiten brengt.

Ik zei tegen de deelnemers: 'Verander niet omdat er opeens een camera voor je snufferd staat. Blijf jezelf en vergeet eerdere foto's waar je misschien niet blij mee bent. Met spontaniteit ontstaan namelijk de leukste foto’s."

Training freelancers Iris

Contact houden

Aan het eind van de training hebben we 2 acties gedaan om contact te houden. En elkaar te stimuleren om aan personal branding te blijven doen.

  1. De duo’s hebben contactgegevens uitgewisseld, om maandelijks bij elkaar te polsen hoe het gaat met de planning.

  2. Voor de hele groep hebben we een LinkedIn-groep aangemaakt, om ervaringen, tips en hulpvragen te delen.

Samen werken

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies
Privacy overzicht

Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

Noodzakelijke cookies

Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies

We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

Ingeschakeld Uitgeschakeld