“In een krimpende markt is het belangrijk om schaalgrootte te hebben”, verklaart Maarten Fokkelman als co-founder van Crossphase. “Zo kunnen we het complementaire klantenportfolio van beide bedrijven goed blijven bedienen. Met meerdere expertises kunnen we beter en sneller voldoen aan de marktvraag, met de kwaliteit die men van beide bedrijven gewend is."
Fokkelman zegt dat de opkomst van AI logischerwijs het gesprek van de dag is bij hun klanten. “Het heeft een disruptief effect op ons vakgebied. Tegelijkertijd zijn bedrijven nog zoekende en in het beste geval actief aan het experimenteren. Het bundelen van onze krachten creëert meer ruimte om hier een leidende rol te spelen.”
Crossphase en Presenter zijn op het gebied van AI inmiddels een programma gestart voor de ontwikkeling van een passende AI-propositie, inclusief tooling voor klanten. “Zo helpen we ze met deze transitie. Met het omarmen van AI in hun werk en met de processen op het gebied van content.”
Mas Lubbers, oprichter van Presenter: “Ik ben ervan overtuigd dat we in Crossphase een sterke partner hebben gevonden die ons bedrijf naar het volgende niveau brengt. Ik neem na 21 jaar afscheid en het was een geweldig avontuur. Ik ben trots op wat we in al die jaren hebben bereikt. Nu is het tijd voor de volgende fase onder nieuw leiderschap.”
Rutger Plak (co-founder van Crossphase) zegt dat Presenter en Crossphase als specialistische bureaus veel op elkaar lijken. “Zowel qua dienstverlening, klantenportfolio als cultuur. We kijken ernaar uit om onze talenten en kennis te verenigen.”
Voor de dagelijkse leiding is Patrick Boom als managing director aangesteld. Met veel ervaring in marketing en communicatie als ondernemer en directeur, gaat hij de samenwerking verder vormgeven.
Crossphase (Leiden, 2006) is een contentbureau gericht op grote organisaties. Diensten omvatten contentmanagement, webredactie, SEO, GEO en contentmigratie. Klanten zijn onder andere ING, ASML, Randstad, Odido en Achmea.
Presenter (Utrecht, 2004) is een contentbureau gericht op online communicatie, webredactie, UX-writing, contentstrategie en optimalisatie. Presenter werkt voor klanten zoals KPN, PGGM, KLM en Zorg en Zekerheid. Samen tellen de organisaties zo'n 80 collega's.