Doel bepalen

De eerste stap van het contentmarketing plan is het bepalen van het doel. Wil je meer bekendheid van je merk, product of diensten? Wil je binnen je vak bekend staan als leider en een onderscheidende positie innemen? Of is je doel simpelweg meer leads genereren? Bepaal het grote doel en stel kleinere doelen per fase en eventueel per doelgroep als je meerdere doelgroepen hebt. Over de doelgroep gesproken.

Leer je doelgroep kennen

De volgende stap is om je doelgroep(en) te leren kennen. Het is onmogelijk om relevante content te maken als je niet weet voor wie de content wordt gemaakt. Afhankelijk van je doelen is het belangrijk om te kijken wat de mensen in je doelgroep of doelgroepen raakt en wat ze bezig houdt tijdens hun dagelijkse bezigheden. Kom erachter waar ze blij van worden, maar wees je ook bewust van wat hen boos maakt of waar ze niet blij van worden. Zo kun je deze onderwerpen/punten ontwijken tijdens de contentcreatie. Door alles te weten over de doelgroep(en), kun je persona’s maken en aan de hand hiervan weet je welke content je nodig gaat hebben.

Contentmarketing strategie voor de hele customer journey

Zodra je de doelgroep kent, is het tijd voor de volgende stap en het volgende onderzoek. In deze stap voor het contentmarketing plan onderzoek je wat er nodig is in de verschillende fases van het AIDA-model en de customer journey. Aan de hand van onderzoek wordt de daadwerkelijke contentmarketing strategie ontwikkeld. Met de hulp van deze strategie en het contentmarketing plan zorg je ervoor dat de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal wordt gepubliceerd.


Contentdistributie

Maken van de content

Nu je weet welke content op welk moment op welk kanaal moet worden gepubliceerd, is het tijd om de content voor het contentmarketing plan te creëren. Het is verstandig om te kiezen voor professionele copywriters, designers en contentspecialisten. Het is namelijk belangrijk dat je niet zomaar content deelt, maar dat het ook echt waardevol is. Dit kan bijvoorbeeld een verrassend blog artikel of een ontroerende video zijn. Wat het precies is, hangt helemaal af van het onderzoek naar de doelgroep en de gestelde doelen.

Analyse en optimalisatie

Een goed contentmarketing plan wordt niet gebaseerd op aannames maar op onderzoek dat is uitgevoerd naar de doelgroep en type content. Zodra dit is gebeurd en de juiste content is op de juiste plek geplaatst, is het tijd voor data-analyse. Zo kom je erachter wat goed werkt en wat minder werkt. Door de content vervolgens aan te passen kun je doelgericht optimaliseren. Dit zorgt voor maximale conversie. Deze laatste stap kan je blijven doorlopen door de stroom aan nieuwe data die je binnenkrijgt. Een contentmarketing plan is dus geen statisch plan maar is dynamisch en is onderhevig aan veranderingen.


Ondersteuning bij contentmarketing plan

Op zoek naar de juiste partner voor ondersteuning bij het maken en uitvoeren van een contentmarketing plan? Bij Crossphase ben je dan aan het juiste adres. Wij ondersteunen en helpen bedrijven in iedere fase en bij ieder aspect van contentmarketing. Voor iedere opdracht hebben wij de juiste specialist. Meer weten over onze diensten of wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Neem contact met ons op
Twee vrouwen werken samen met een laptop in een oranje zithoek

Advies of ondersteuning nodig bij het maken van een contentmarketing plan? Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend.

Het formulier is succesvol verzonden!
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl