Van het klantcontact zal in 2020 worden onderhouden door een chatbots
Het jaar waarin bedrijven meer zullen investeren in chatbots dan in apps
Chatbots, voice assistants en conversation design zijn hot. Google Home en Alexa veroveren nu ook Europa en de meeste bedrijven realiseren zich dat ze daar op tijd bij moeten zijn. Er zijn nog niet veel talenten in Nederland die ervaring hebben in conversation design en een stem kunnen geven aan deze trends en innovaties.
Als conversation designer ontwerp je de gesprekken die een gebruiker heeft met een chat- of voicebot. En dat is niet eenvoudig. Het kunstmatige brein van een bot werkt niet hetzelfde als het brein van een mens.
Een bot heeft een context en variabelen nodig om te herkennen wat de gebruiker wil. Tegelijkertijd hebben gebruikers hoge verwachtingen van een gesprek; ze vragen om hulp en verwachten empathie en begrip voor hun behoeftes. De grote uitdaging voor conversation designers is om te zorgen dat bots prettige en natuurlijke gesprekspartners worden, die mensen helpen door vragen te beantwoorden en problemen op te lossen.
Crossphase werkt samen met Conversation Design Institute. Samen hebben wij onze opleiding in conversation design ontwikkeld.
Conversation Design Institute werkt wereldwijd aan het trainen van conversational designers en het adviseren van bedrijven bij het ontwikkelen van hun chatbots. De principes van de methode zijn ontwikkeld in samenwerking met Google en toegepast bij onder andere KLM en Mercedes.
In de academy leer je alles over character development, scenario writing, conversational en persuasive copywriting, nuttige tools en meer. Tijdens live opleidingsdagen werk je met experts aan fictieve cases. Het hele proces komt aan bod: zo werk je persona’s, dialogen en flowcharts uit. Nadat je het assessment en de toets hebt gehaald, mag jij je als een van de weinigen Conversation Design Institute certified Conversation Designer noemen.
Niemand weet nog precies wat het ideale carrièrepad is voor een conversation designer. Of je nou ervaring hebt in UX, contentmanagement, customer experience, copywriting of senior was in webcare en customer service, het is belangrijk dat je lol hebt in het puzzelen aan een perfecte gebruikerservaring. Wij vinden het vooral belangrijk dat je enthousiast bent over de techniek en het vakgebied en dat je bent geïnteresseerd in de psychologie ervan.
“De chatbot-wereld is nog klein. Na de opleiding was ik een van de pioniers in dit nieuwe vakgebied. En dat is stiekem heel leuk!”
"Neem een grote dosis empathie, oplossingsgerichtheid en creativiteit, gooi het in de blender en voilà: je hebt het mooiste vak ter wereld."
"Na de opleiding kon ik direct aan de slag bij ABN AMRO. Leuk dat ik al zo snel als specialist mocht meedenken en adviseren over hun chatbot."