Chatbot-persona | Sample dialogue | Multimodal design | The road to maturity

Met de chatbot-persona heb je de eerste stap gezet. Dan is het nu tijd voor je eerste sample dialogue: een oefengesprek tussen jouw chatbot en jouw klanten.

Dit is de basis voor ieder gesprek dat jouw bot voert. Dat zit zo. Als je content schrijft voor een chatbot of een voice assistant, dan schrijf je conversational - hoe mensen praten. En hoe kom je erachter hoe mensen praten? Door het zelf te doen. Zo merk je hoe een gesprek loopt, hoe je informatie geeft, en welke strategieën je gebruikt als een gesprek vastloopt.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij je eerste sample dialogue?

Wij staan voor je klaar
Header account junior content manager

Wat kun je van ons verwachten?

  • Perfecte match
    Je krijgt een conversation designer die bij je organisatie past. Wij zorgen voor de perfecte match!
  • Robocopy certified Conversation Designers
    Onze conversation designers zijn opgeleid en gecertificeerd. Ze werken voor uiteenlopende organisaties en met verschillende bots. Ze kunnen zich snel inleven in jouw chatbot-persona en weten hoe je komt tot een goede dialoog.
  • Begeleiding van begin tot einde
    Wij begeleiden een sample dialogue tot in de puntjes. We kennen de valkuilen en zorgen ervoor dat jij er niet invalt.
  • Je bespaart tijd en geld
    Met een goede sample dialogue, bespaar je tijd en geld. Je hoeft later minder te fixen, omdat wij ervoor zorgen dat het vanaf het begin goed is.
Vierkant markeren zwart oranje 1

Hoe voer je sample dialogue uit?

Voordat we beginnen met het oefengesprek, moeten we eerst de acteurs leren kennen: de chatbot en de gebruiker. Dit doen we aan de hand van een worksheet. Als je vooraf een chatbot-persona hebt opgesteld, kennen we de persoonlijkheid van de bot al.

De tweede speler is een gebruiker. We bepalen wie er spreekt en zijn omstandigheden. Gebruikt hij vaker een chatbot? Heeft hij haast? Hoe meer we over de gebruiker weten, hoe makkelijker het is om hem te vertolken.

Vervolgens kiezen we een onderwerp uit: een use case. Wat wil de gebruiker bereiken? Wil hij de openingstijden weten? Wil hij een pakketje retourneren?

In de vorige stap heb je bepaald met wie er met de chatbot praat en waarover. Tijd om te beginnen. Een persoon speelt de chatbot, de tweede persoon speelt de gebruiker. De twee acteurs gaan met hun ruggen tegen elkaar zitten. Dat is belangrijk, omdat we niet afgeleid mogen worden door lichaamstaal: een chatbot heeft alleen woorden om te communiceren.

Terwijl de twee het gesprek oefenen, maken anderen aantekeningen. Ze letten hierbij op de structuur van het gesprek - hoe het begint, hoe het eindigt - en de strategieën die de spelers gebruiken. Wat zegt de bot als iemand geen antwoord geeft? Wat doet de gebruiker als hij iets onduidelijk vindt?

Verloopt het gesprek tussen bot en gebruiker foutloos? Dan is het tijd om het gesprek uit te schrijven. We beginnen met de happy flow - waarbij het gesprek van begin tot einde goed loopt. We zorgen ervoor dat de persoonlijkheid van de chatbot doorklinkt in iedere zin. We schrijven ook content voor de unhappy flows - als er iets fout gaat. Bijvoorbeeld omdat de bot iets niet kan, of omdat hij het antwoord van de gebruiker niet begrijpt.

Voordat we alle content in de chatbot zetten, testen we. Dat doen we met Wizard of Oz-testen. Dat werkt zo: één persoon speelt de bot, maar hij mag alleen de geschreven content gebruiken als hij spreekt. Anderen spelen de gebruikers, zij stellen vragen aan de bot. Mist de juiste content? Dan komen we er zo gelijk achter en vullen we dit aan. Zo bespaar je tijd, omdat je hier niet pas achterkomt als de content al live staat.

Samen met ons een sample dialogue opstellen?

Zeker als jouw bot praat, zoals Alexa en Siri, is het belangrijk dat een gesprek zo menselijk mogelijk verloopt. Je wilt namelijk dat jouw klant met je bot kan praten zoals hij met een persoon zou praten.

Onze conversation designers helpen je met iedere stap. Of het nou de eerste sample dialogue is die je doet, of de honderdste. Wij bereiden het voor en stellen de juiste vragen. Zo komen we samen tot de beste grondslag voor elk gesprek.

Vraag ons naar de mogelijkheden

Lees onze privacyregels.

Bas Booster Profiel
Bas Booster
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld