Als eerste bepaal je hoe (en welke) content helpt om je bedrijfsdoelen te bereiken. Want content creëer je altijd met een reden. Een contentstrategie is dus onderdeel van je marketingstrategie. Wil je meer verkopen? Dan heb je andere content nodig dan wanneer branding of leadgeneratie je doel is. Door je content feilloos af te stellen op je bedrijfsdoelen, wordt je marketing doelgericht.
Weet je nog niet precies waar je heen wilt met je contentstrategie? Check deze voorbeelden.
Conversie stimuleren |
|
Klantenbinding verhogen |
|
Met KPI’s (Key Performance Indicators) een doel SMART. En kun je meten of je strategie werkt.
Om te weten met welke content jij de meeste winst behaalt, is het belangrijk dat je je droom-doelgroep goed in kaart brengt. En deze van top tot teen leert kennen. Zo kun je inspelen op hun unieke content-behoeften.
Is generatie Z jouw target? Dan hoort daar geen informatieve en stoffige tekst met veel jargon in u-vorm bij. Zij hebben liever een Tiktok-filmpje van 30 seconden dan een whitepaper van 425 pagina’s.
Maar hoe kruip je nu het snelst in de huid van jouw perfecte klant? Met een buyer persona! Dit is een gedetailleerd profiel met demografische eigenschappen, gedrag en behoeften van je ideale doelgroep. Als je die kent, speel je slim en snel in op de customer needs.
Je kent het wel: zo’n nieuwsbericht dat op alle kanalen op dezelfde manier wordt gedeeld. Vaak is dit een signaal dat de contentstrategie ontbreekt. Weet je niet op welk tijdstip je doelgroep op welk kanaal zit? Dan bezorg je een mooi zelfgemaakt cadeau terwijl er niemand thuis is.
Hartstikke zonde, want in contentcreatie zit veel tijd, geld en energie. Je wilt dat je content wordt gezien, gehoord en gedeeld. Daarom is het kiezen van de juiste kanalen voor jouw contentdistributie key. Ieder kanaal heeft namelijk een eigen doelgroep. En ook elk kanaal vraagt om eigen contentvormen.
Naast je eigen kanalen zijn Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat er ook nog. En die rij wordt alleen maar langer (Reddit, Mastodon, Discord, anyone?). Onze tip: richt je op een paar kanalen waar jouw doelgroep het meest aanwezig is en maak content die daarbij past.
Iedereen kent het wel: je hebt een knaller van een strategie bedacht, maar uitvoeren? Ho maar. Een contentkalender helpt. Plan wanneer je content wil posten en houd je daaraan. Door tijd in je agenda te reserveren, stimuleer je continuïteit in je contentmarketing. Maar: plan niet al je tijd vooraf in. Hou 20 tot 30% over om flexibel te blijven en in te spelen op de actualiteit. Anders is het alsof je een gesprek op een feestje onderbreekt door zomaar over iets heel anders te beginnen.
… en blijf consistent
Een wekelijkse nieuwsbrief die je de ene week op dinsdagochtenden de week erna op donderdagavond verstuurt? Of een on-and-off-afwezigheid op Instagram, waarbij je schommelt van één post per dag naar één post per twee maanden? Liever niet. Deze inconsistentie maakt je namelijk ‘onbetrouwbaar’.
Langetermijndoelen behalen dankzij de inzet van de juiste content is waardevol. Maar een strategisch én praktisch plan maken, is tijdrovend en ingewikkeld. That’s where we come in! Wij kijken niet alleen naar inhoud en theorie, maar ook naar de interne (content)processen. Want echte verbeteringen beginnen bij de inrichting van je organisatie en marketing. Bij ons geen dikke high-level-rapporten, maar een loepzuivere strategie, helder advies op maat en een toekomstbestendige oplossing.
Staat de contentstrategie als een huis? Dan zijn wij nog niet klaar. We zorgen ervoor dat jij weet hoe je verder kunt met jouw content. Zo blijf jij groeien. Ook als wij weer weg zijn. Met ruim 15 jaar ervaring durven we te stellen dat de inzet van onze contentprofessionals zichzelf terugverdient. In tijd, in geld én in content die nog beter vindbaar is en nóg beter converteert. Onze SEO-experts, webredacteuren en contentmanagers staan voor je in de startblokken.
Van abstracte schetsen naar online content. Dat is een lang proces. Een duidelijke methode met heldere afspraken en regels is dan wel zo fijn. Content governance noemen we dat. Met deze werkmethode krijg je de belangrijkste zaken duidelijk. Wat zijn de werkprocessen? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Welke standaarden stel je aan goede content? Lees alles over content governance in ons whitepaper.