Gepubliceerd op 22 september 2022

Auteur: Iole Scholte

Digital Content Specialist bij Crossphase

Je wil het schrijven van jouw content overlaten aan een professional. Misschien heb je zelfs al een copywriter op het oog. Maar er zijn nogal wat verschillen in hoe de tarieven worden berekend. Sommigen werken met een vast tarief per uur, anderen met een vaste prijs per tekst of zelfs per woord. Wat is nou het beste? Wij werken met een tarief per uur en waarom dat is, dat leggen we graag aan je uit.

Copywriters betalen per uur is niet alleen de eerlijkste manier, je kiest ook voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Hoezo? We lichten het voor je toe.

Iole

1. Copywriting is meer dan schrijven

Goede copy begint met een goede voorbereiding. Wat is de doelgroep van deze tekst en het bedrijf? Wat is de juiste Tone of voice? En wat wil het bedrijf met deze tekst bereiken? Dit zijn allemaal vragen waar de copywriter van tevoren over na moet denken.

Wil je dat jouw kersverse pagina’s hoog scoren in Google? Dan gaat er nog een zoekwoordenonderzoek aan vooraf. Bij technische onderwerpen zal de copywriter misschien ook nog een inhoudsdeskundige willen spreken voordat het schrijven kan beginnen.

Hier gaat allemaal tijd in zitten die niet zichtbaar is wanneer er per woord of tekst betaald wordt. Tegelijkertijd zorgt dit ook juist voor de kwaliteit in de tekst. Goede copy is zelden of nooit uit de lucht gegrepen.

2. De ene tekst is de andere niet

In het copywriting-vak is er geen rechtevenredig verband tussen het aantal woorden en het aantal uren werk. Een tekst van slechts 50 woorden kan een copywriter meer tijd kosten dan een van 500 woorden. Dit hangt af van hoeveel inspanning een bepaalde tekst kost.

Een tekstje van 50 woorden dat op een prominente pagina terecht komt met veel conversie, vraagt veel van een tekstschrijver. Elke letter telt. Terwijl een blogpost of informatief nieuwsbericht van 500 woorden minder denkwerk vereist. Een uitbetaling per woord toont niet aan wat de waarde is van de tekst en in hoeverre het doel van de tekst bereikt wordt. Per woord betalen kijkt meer naar de output, dan het behalen van de doelstelling van de tekst.

3. Less is more

Kill your darlings. Schrijven is schrappen. Dit zijn niet voor niets dé clichés van het vak: ze zijn namelijk helemaal waar! De kracht van een goede copywriter is het verhaal zo goed mogelijk overbrengen in zo min mogelijk woorden.

Lezers willen geen moeite doen om een een tekst te begrijpen. Je hebt maar kort hun aandacht. Goede copy is daarom eenvoudig en bondig. Bij een betaling per woord of tekst zou het dus lonen om de teksten langer te maken terwijl je dit juist wil vermijden. Nog een reden om dit niet te doen.

Crossphase3juli jpg WEB 018 1

4. Uurtarief = financiële zekerheid

Geen enkele schrijver wil in onzekerheid zitten, en dat wil je als klant ook niet. Als je een copywriter inhuurt per uur, wil je niet meer geld kwijt zijn voor je teksten dan je had verwacht. Geen nood! Crossphase heeft namelijk ervaren copywriters in dienst die zelf goed kunnen inschatten hoeveel tijd hun werk kost.

Voordat een copywriter start, kunnen wij vaak een duidelijke inschatting maken van hoeveel tijd we hiervoor nodig hebben. Spreek vooral je verwachting uit en dan kijken we samen hoe we deze kunnen realiseren.

Overtuigd?

Uiteindelijk draait het bij de copywriters van Crossphase dus om kwaliteit en niet alleen kwantiteit. Ben je benieuwd naar wat Crossphase voor jouw content kan betekenen? Laat dan in onderstaand formulier je gegevens achter en huur een copywriter van Crossphase in!

Copywriter nodig? Plan een vrijblijvend gesprek in!

Het formulier is succesvol verzonden!
Shiane Gambhirsingh
Shiane Gambhirsingh
Sales Consultant

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl