Auteur: Claire van Leeuwen
Conversation designer bij Crossphase
Gepubliceerd op 31 maart 2020
Vlak voordat heel Nederland stil kwam te liggen, ging ik twee dagen naar Amsterdam. Met een goede reden: de cursus ‘train-de-trainer’ van Robocopy.
Nog maar acht maanden geleden zat ik zelf in de schoolbanken om alles te leren over conversation design. Hoe is het om dit vakgebied letterlijk vanaf de andere kant mee te maken? Mijn drie takeaways:
Mijn medecursisten hadden allemaal een andere achtergrond: conversation design, product owners en zelfs sales. Bijzonder, maar tegelijkertijd een perfecte afspiegeling van een normale workshop. Want ook dan zitten er mensen met verschillende rollen en belangen. Hoe ga je hier als trainer mee om?
Mijn advies: read the room. Wie is bang voor zijn baan? Wie is alleen geïnteresseerd in de techniek? Maar ook, wie verwacht hier de kip met de gouden eieren? Want je gaat ze alle drie tegenkomen. Wat je dan doet? Simpel. Je gebruikt hun twijfels juist als startpunt. Zoek de verbinding op en je krijgt zelfs de meest achterdochtige cursist mee.
Zo’n workshop is niet alleen theorie; je hebt namelijk ook het hands-on gedeelte. En daarbij zullen veel mensen uit hun comfortzone moeten. Want je gaat user- en botpersona’s maken, en een usecase live uitwerken in een sample dialog door middel van improv theater. Improv theater!? De wereld van ‘Ja, en…’!? Ben je geen geoefend toneelspeler, dan voelt het vreemd, zelfs ongemakkelijk, als je ineens een chatbot moet vertolken. Daarom mijn advies: make it weird.
Als het niet serieus hoeft, maak het dan zo raar mogelijk. Want dan neem je jezelf gelijk ook minder serieus. En dan valt zo’n sample dialog ineens reuze mee.
Een greep uit de chatbotpersona’s die ik tijdens die twee dagen heb gemaakt:
Een training tot Certified Conversation Designer duurt een paar dagen, en zelfs de kortste versie van de training duurt toch al gauw een aantal uur. Des te belangrijker dus, om ook wat ontspanning te hebben. Een paar tips om de energie vast te houden:
Bron foto's: Robocopy
De conversation designers bij Crossphase maken jouw content conversationeel - zoals mensen praten. Dat doen we al bij verschillende corporates. Vanaf nu geven we ook trainingen en workshops volgens de Robocopy-methode.
Of je nou aan het begin van je chatbotreis staat, of al een tijdje onderweg bent, we helpen je met de juiste volgende stap. Misschien wil je meer weten over conversational copywriting, en hoe het je ontwikkeltijd naar beneden kan brengen? Misschien sta je te popelen om je chatbotpersona verder te brengen, om zo consistentere content te krijgen?