Vlak voordat heel Nederland stil kwam te liggen, ging ik twee dagen naar Amsterdam. Met een goede reden: de cursus ‘train-de-trainer’ van Robocopy.

Nog maar acht maanden geleden zat ik zelf in de schoolbanken om alles te leren over conversation design. Hoe is het om dit vakgebied letterlijk vanaf de andere kant mee te maken? Mijn drie takeaways:

1. Read the room

Mijn medecursisten hadden allemaal een andere achtergrond: conversation design, product owners en zelfs sales. Bijzonder, maar tegelijkertijd een perfecte afspiegeling van een normale workshop. Want ook dan zitten er mensen met verschillende rollen en belangen. Hoe ga je hier als trainer mee om?

Mijn advies: read the room. Wie is bang voor zijn baan? Wie is alleen geïnteresseerd in de techniek? Maar ook, wie verwacht hier de kip met de gouden eieren? Want je gaat ze alle drie tegenkomen. Wat je dan doet? Simpel. Je gebruikt hun twijfels juist als startpunt. Zoek de verbinding op en je krijgt zelfs de meest achterdochtige cursist mee.

Train the trainer robocopy3

2. Make it weird

Zo’n workshop is niet alleen theorie; je hebt namelijk ook het hands-on gedeelte. En daarbij zullen veel mensen uit hun comfortzone moeten. Want je gaat user- en botpersona’s maken, en een usecase live uitwerken in een sample dialog door middel van improv theater. Improv theater!? De wereld van ‘Ja, en…’!? Ben je geen geoefend toneelspeler, dan voelt het vreemd, zelfs ongemakkelijk, als je ineens een chatbot moet vertolken. Daarom mijn advies: make it weird.

Als het niet serieus hoeft, maak het dan zo raar mogelijk. Want dan neem je jezelf gelijk ook minder serieus. En dan valt zo’n sample dialog ineens reuze mee.

Een greep uit de chatbotpersona’s die ik tijdens die twee dagen heb gemaakt:

  1. Fernando. De in Milaan wonende Braziliaanse Influencer, die alleen straatstaal spreekt.
  2. Martina. De ogenschijnlijke saaie receptioniste met een intense passie voor boulderen.
  3. LeMMMa. De Lean Mean Meme Machine, die alleen praat in memes.
  4. Chadbot. Een ‘bro’ die leeft om te liften. Geeft receptadvies, maar alleen rijst met broccoli en kip.

3. Have a little fun

Een training tot Certified Conversation Designer duurt een paar dagen, en zelfs de kortste versie van de training duurt toch al gauw een aantal uur. Des te belangrijker dus, om ook wat ontspanning te hebben. Een paar tips om de energie vast te houden:

  1. IJsbrekers: Sommigen, ik noem geen namen, zien een cursus als het perfecte moment om eens lekker in een stoel te zitten. Consumeren - noem ik dat. Juist door vanaf het begin iedereen te activeren, haak je gelijk de hele groep aan.
  2. The Brain Game - Stort de energie toch langzaam in, na de lunch bijvoorbeeld, neem dan de tijd voor een spel. Mijn favoriet: Dancing Queen.
  3. Koffiepauze - Koffiepauze is bij mij heilig. Waarom? Omdat mensen dan openlijk met elkaar gaan praten, vaak over de cursus. Leuk om te doen bij terugkomst, vragen waar het gesprek over ging.

Bron foto's: Robocopy

Train the trainer robocopy2

Nu in de winkels: your own licensed Conversation Design Trainer

De conversation designers bij Crossphase maken jouw content conversationeel - zoals mensen praten. Dat doen we al bij verschillende corporates. Vanaf nu geven we ook trainingen en workshops volgens de Robocopy-methode.

Of je nou aan het begin van je chatbotreis staat, of al een tijdje onderweg bent, we helpen je met de juiste volgende stap. Misschien wil je meer weten over conversational copywriting, en hoe het je ontwikkeltijd naar beneden kan brengen? Misschien sta je te popelen om je chatbotpersona verder te brengen, om zo consistentere content te krijgen?

Wat je ook nodig hebt, we helpen je graag!

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 0002
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies
Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Kom meer te weten over welke cookies we gebruiken of pas ze aan onder 'Instellingen wijzigen'.
Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
Deze website gebruikt de volgende cookies: LinkedIn Insights Tag, Facebook Pixel
Ingeschakeld Uitgeschakeld