Gepubliceerd op 16 november 2022
Auteur: Else Krijgsman
Digital Content Specialist bij Crossphase
Contentmarketing is het verspreiden van de content onder de juiste doelgroep. Content dat de juiste doelgroep bereikt én aanspreekt, is waardevol. Maar hoe doe je dat? Een campagne voor rollators op TikTok is obviously niet de sterkste strategie om je content waardevol te maken. Het is verspilling van het marketingbudget. Helaas zijn niet alle voorbeelden even duidelijk.
Hier lees je wat contentmarketing is en hoe het jouw organisatie kan helpen.
Content is key. Elke marketeer kent deze slogan. Sterke content is alleen waardevol als het daar is waar de doelgroep ook is. Contentmarketing is het proces waarin content waardevol wordt. Binnen een organisatie werken de content- en marketingafdeling aan hetzelfde doel: de conversie verhogen. De creatieven maken content. De marketeers verspreiden de content.
Tegenwoordig kun je met één muisklik je content op alle socials plaatsen. Dat wordt dus veelvuldig gedaan. Door de overkill aan content wordt naar schatting 80% van alle content niet tot nauwelijks gelezen of gezien. Zonde! Want content maken en plaatsen is niet gratis. Je wilt dat de content iets voor je doet. En dit bereik je niet als de content überhaupt al niet gezien of gelezen wordt.
En hier wordt het belang van contentmarketing duidelijk. Contentmarketing richt zich op de wensen en interesses van je doelgroep. De content marketeer weet waar de doelgroep zich bevindt, welke soort en vorm van content zij clickable vinden. Als content key is, is contentmarketing de skeleton key. De loper waarmee je alle deuren opent.
Contentmarketing is een containerbegrip voor alle processen waarin content waarde krijgt. Het is de schakel tussen content enerzijds en marketing anderzijds. Die schakel leggen is keihard werken.
Contentmarketing is een doorlopend proces van onderzoeken, ontwikkelen, verspreiden, promoten en analyseren.
En, last but not least: doe wat met je resultaten! Contentmarketing is a never ending job. Onderzoek je resultaten en doe er wat mee. Waarom stappen bezoekers halverwege uit je funnel? Waarom levert die ene advertentie meer op dan de ander? Analyseer je gegevens, pas je content aan en verspreid het opnieuw.
Als jij rollators verkoopt kan je content nog zo slick & catchy zijn, op TikTok is het waardeloos. De gemiddelde TikTokker heeft geen rollator nodig en jouw beoogde doelgroep zit niet op slick & catchy te wachten. TikTok wordt vooral gebruikt door Generatie Z. Een rollator door senioren.
Het voorbeeld van de rollator op TikTok is een open deur. Maar waar is een rollatorcampagne wel waardevol? De rollatorgebruiker kijkt vooral tv, maar zit ook op Facebook en WhatsApp. Maak en verspreid hier je content. Target op Facebook op leeftijd en koop reclameruimte bij Omroep Max. Dan wordt je content in ieder geval gezien door de juiste doelgroep. Gebruik je een groot lettertype en speel je in op de levensfase van de senioren? Dan zit je geramd.
De totale marketingbudgetten voor bedrijven piekten in 2020 nog zoals het coronavirus, maar namen in 2021 een duikvlucht. De budgetten voor B2B contentmarketing, daarentegen, namen in diezelfde periode toe. In 2021 gaf 20% van de bedrijven aan de budgetten voor B2B contentmarketing in 2022 met meer dan 9% toe te laten nemen. Niet zo gek, want 71% van de B2B content marketeers ziet dat contentmarketing belangrijker geworden is. De verwachting is dat de budgetten voor contentmarketing blijven stijgen. Meer budget geeft meer ruimte voor content én marketing. Hier liggen veel kansen, maar kunnen ook veel verliezen gemaakt worden.
Leuk al die kliks op je advertentie, maar levert het wat op? Nee? Dan target je de verkeerde doelgroep. Wordt er helemaal niet geklikt? Dan zit je op het verkeerde platform of vinden ze je content niet interessant. En dit gebeurt. Vaker dan je denkt. Slechts 57% van de bedrijven zegt een contentmarketingstrategie te hebben. Oftewel, 43% van de bedrijven laat de kans liggen om hun content waardevol te maken. Ze geven onnodig geld uit aan content die niet aansluit bij de doelgroep of advertenties op verkeerde platformen.
Zonder duidelijk plan achter je content, is het bijna onmogelijk om de juiste doelgroep te bereiken. En dat is nou precies de kracht van contentmarketing. Dus heb jij nog geen contentmarketingstrategie voor 2023? Start hier dan gelijk mee!