Gepubliceerd op 27 mei 2020
Auteur: Mees van den Dool
Stagiair Accountmanagement bij Crossphase
Heb je het verslag van mijn spannende sollicitatie gelezen? In deel twee van mijn blog ga ik in op mijn ervaringen en indrukken tijdens mijn stage bij Crossphase. Van de eerste dag tot de uitbraak van de coronacrisis en de gevolgen daarvan … lees je mee?
Net als tijdens mijn sollicitatiegesprek stond ik weer ruim op tijd voor het kantoor van Crossphase in Leiden. De deur werd opengedaan door Laurie, de Office Manager van Crossphase. Door haar fijne ontvangst voelde ik me meteen op mijn gemak.
Laurie gaf me een rondleiding en deelde al wandelend alle informatie die ik nodig heb. Dit was ook meteen mijn ‘voorstelrondje’: ik stelde mezelf voor aan elke collega op kantoor en maakte een kort praatje. Mijn gesprekjes verliepen zó soepel, dat Laurie me op een gegeven moment vertelde dat ik de gesprekjes wat korter moest houden … anders zouden we in tijdsnood komen. Wat mij al snel opviel: iedereen was ontzettend enthousiast om mij te vertellen over hun rol binnen Crossphase.
Na mijn rondje volgde een afspraak met Dave, die naast contentmanager ook de IT-specialist binnen Crossphase is. Dave gaf me mijn werklaptop, liet een aantal digitale platforms zien en begeleidde me bij het aanmaken van mijn accounts. Hierna kreeg ik een bureau in het saleskantoor toegewezen. In principe werken we bij Crossphase met flexplekken, wat inhoudt dat je geen vaste plek hebt. Toch heeft iedereen onofficieel wel een soort eigen plekkie. De eerste indruk van mijn werkplek was top. Een fijne ergonomische bureaustoel en een in hoogte verstelbaar bureau met daarop een tweede beeldscherm. “Hier kan ik wel aan wennen”, dacht ik. Oh en, dit is trouwens Dave.
Om twaalf uur was het tijd om de lunch voor te bereiden. Bij Crossphase lunchen we met z’n allen aan een lange tafel. Jup, dat is een flinke tafel. Welke personen de lunch klaarzetten wisselt per dag, iedereen komt dus om de zoveel tijd aan de beurt. Crossphasers kunnen zelf kiezen of ze hun eigen lunch meenemen of meedoen met ‘de Buurtboer’. Deze levert elke week een royaal pakket aan vers brood, beleg, sappen, salades, en meer. Als newbie mocht ik tijdens mijn eerste week op kosten van Crossphase gebruik maken van de Buurtboer.
Na deze heerlijke lunch volgden twee langere kennismakingen. Eerst met salescollega Sandeep. Hij zou zich ontfermen over mijn onboarding en ontwikkeling. Marcia had Sandeep namelijk aangewezen als mijn stage-buddy. Sandeep zou mij stap-voor-stap begeleiden in het ‘cold calling’ proces, dat hij als geen ander beheerst.
Na een uur met Sandeep volgde een meeting met Rick, de Marketing Communications (MarCom) Manager. Hij vertelde mij alles over zijn rol en de rebranding die Crossphase recentelijk heeft gehad.
De rest van de dag bracht ik met mijn salescollega’s in het saleskantoor door. De relaxte en professionele sfeer deed me denken aan het clichégezegde ‘work hard, play hard’. Ik hoorde allerlei mooie dingen: dat er wekelijkse bootcamp- én yogasessies zijn voor alle Crossphasers bijvoorbeeld. En dat er om de week een masseur langskomt op kantoor!
Rond kwart over vijf zat mijn eerste werkdag erop. Uitgeput fietste ik naar huis, terugkijkend op een succesvolle eerste dag vol nieuwe gezichten, verhalen en indrukken.
Het kantoor verkennen en gesprekjes voeren met mijn collega’s: dat was de eerste ‘opdracht’ die mijn stage-buddy Sandeep mij gaf. Ik sprak diverse contentmanagers, webredacteuren en conversation designers en ontdekte wat zij doen. Ik vroeg hen van alles: over hun ervaring vóór Crossphase, over hun projecten en hun klanten.
Ik had geen betere eerste opdracht van Sandeep kunnen krijgen! Elke collega die ik benaderde, was bereid om mij een half uurtje te woord te staan. De verhalen over hun ervaringen bij Crossphase en klanten gaven mij een steeds beter beeld van de diensten die Crossphase verleent.
Mijn tip: begin je aan een nieuwe baan of stage? Dan raad ik je aan om - net als ik - heel veel kennismakingsgesprekken te plannen met collega’s van allerlei afdelingen. Zo leer je het bedrijf sneller en completer kennen!
Vanaf het begin was ik al aanwezig bij de wekelijkse vergaderingen met het salesteam. Ik werd echt overal bij betrokken, waardoor ik me eerder een volwaardig medewerker dan een stagiair voelde. Heel bijzonder dat mijn collega’s mijn input zo waarderen! Uiteraard heb je dit als stagiair grotendeels zelf in de hand door sociaal te zijn met je collega’s en je proactief op te stellen.
Mijn tip: durf vooral vragen te stellen en voorstellen te doen. Je bent als stagiair vaak een ‘breath of fresh air’ waar het bedrijf veel aan kan hebben.
Na een paar weken vol tips van Sandeep en meeluisteren met het team, was het zover: mijn eerste telefoongesprek met een potentiële klant. Ik had me voorbereid op een hoop gestotter en ongemakkelijke momenten, maar eigenlijk had ik hier nauwelijks last van. Sandeep luisterde mee met mijn gesprekken en gaf me na elk gesprek feedback.
Begin maart veranderde alles. Het managementteam - dat de nieuwsberichten over het coronavirus al een tijdje op de voet volgde - besloot dat iedereen vanuit huis moest werken.
Ruim een week voordat Rutte dit verkondigde in de eerste grote persconferentie.
Door de coronacrisis werden nieuwe communicatiekanalen op Slack (ons interne platform) aangemaakt. Deze kanalen stroomden binnen no-time vol met nieuwe kansen, inzichten, thuiswerktips, interessante webinars, artikelen: you name it.
Ook meldden verschillende collega’s zich aan om een openbaar webinar over hun vakgebied te ontwikkelen en te geven . Op deze ‘huisgemaakte’ webinars kwamen heel veel positieve reacties. Kortom, aan creativiteit en positief (om)denken geen gebrek bij Crossphase!
Door de acute crisis en het gedwongen thuiswerken, besloten we om vaker te overleggen en het bellen van prospects op een lager pitje te zetten. Dat betekende een verandering in mijn werkzaamheden.
Ik begon aan een onderzoek over hoe Crossphase meer multinationals aan haar klantenbestand kan toevoegen. Op die manier kon ik alsnog een goede bijdrage leveren aan het bedrijf. Onze wekelijkse meeting werd een videocall om de dag. Hierin bespraken we onze prioriteiten en activiteiten van de vorige dag en de dag zelf. Verder hield ik de berichten op Slack goed in de gaten. Zelf postte ik af en toe ook iets. Wanneer ik een goed idee had bijvoorbeeld. Of wanneer ik een interessant webinar of artikel had gevonden. Dagelijks verstuurden we via de WhatsApp-groep van het salesteam ook de nodige gifjes naar elkaar. Leuk toch!
Ondanks de drastische veranderingen heb ik ook in het ‘corona-gedeelte’ van mijn stage ontzettend veel geleerd. De meest waardevolle les is dat - ook ik - structuur aan kan brengen in mijn (werk)leven. Hierdoor kan ik nu zelfstandig op een productieve manier werken vanuit huis. Dit is iets dat me voorheen onmogelijk leek, omdat ik hier al mijn hele schoolcarrière moeite mee heb.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds snel afgeleid en heb soms nog de neiging om mijn werkzaamheden uit te stellen. Maar ik kan nu in ieder geval de discipline opbrengen om dagelijks om half 9 fris aan mijn werkdag te beginnen. Ook weet ik altijd precies wat ik moet doen omdat ik in mijn digitale agenda (met kleurtjes en al) een uitgebreide planning van mijn dag heb staan. Het is me nu ook eindelijk gelukt om een agenda langer dan een week te gebruiken!
Ik heb altijd geroepen dat ik nooit een kantoorbaan zou nemen. Het leek me saai en betekenisloos. Of een kantoorbaan mijn toekomst is weet ik niet, maar ik weet nu wel dat mijn vooroordelen niet kloppen. Mijn stage bij Crossphase heeft me geleerd dat een kantoorbaan juist heel leuk en dynamisch kan zijn. Ook is het een plek waar je jezelf beter leert kennen. En waar je enorm veel kunt leren van je collega’s.