Gepubliceerd op 27 mei 2020

Auteur: Mees van den Dool
Stagiair Accountmanagement bij Crossphase


Hallo daar! Ik ben Mees, vierdejaars International Business-student aan de Haagse Hogeschool. Sinds februari 2020 loop ik fulltime stage als Junior Accountmanager bij contentbureau Crossphase. In een serie van twee blogs vertel ik over mijn zoektocht naar een stage, het sollicitatieproces, en mijn ervaringen/indrukken tijdens de stage.

    Mees

    Een stage vinden: it starts with a plan

    Laat ik bij het begin beginnen. Als (International) Business-student heb je qua stageplek enorm veel mogelijkheden. Het is dus erg belangrijk dat je voor jezelf bepaalt wat je graag wilt leren, in welke regio en in welke context. Ga je zonder idee het proces van rondkijken en opties selecteren in? Dan word je hoogstwaarschijnlijk overweldigd door een overvloed aan opties.

    Mijn wishlist

    Toen ik begon met zoeken, had ik voor mezelf bepaald dat ik:

    1. Stage wilde lopen binnen Sales of Marketing
    2. In de buurt van Den Haag wilde werken
    3. Een mooi CV wilde opbouwen, zonder dat ik me daarvoor maandenlang een geautomatiseerd onderdeeltje van een grote corporate zou moeten voelen

    Ik was bang dat deze laatste wens niet realistisch was, omdat ik het idee had dat alle bedrijven die goed op mijn CV zouden staan, grote corporates waren.

    Tot ik de advertentie voor Junior Accountmanager bij Crossphase las.

    De beschrijving van de rol had alles wat ik zocht. Bij Crossphase kon ik vanuit een intieme setting werken met grote merken. Mijn bijdrage zou echt een verschil kunnen maken!

    De voorbereidingen

    Ik deed mijn best om een goede sollicitatiebrief te schrijven – Crossphase hecht namelijk veel waarde aan sterke verhalen. Een paar dagen later kreeg ik te horen dat ze mij wilden ontmoeten op het kantoor in Leiden.

    Ik bereidde mezelf goed voor: ik bedacht zo veel mogelijk vragen die ze me konden stellen. Zowel de vragen als mijn antwoorden schreef ik op. Mijn doel was niet om een script voor mezelf te maken, maar om mijn antwoorden er tijdens het gesprek vloeiender uit te laten komen.

    Tip voor stagezoekers: oefen de basics! Zorg dat je tijdens elk gesprek kunt vertellen wie je bent, waar je interesses liggen en wat je krachten en ontwikkelpunten zijn.

    Het sollicitatiegesprek

    Eerste indrukken zijn natuurlijk cruciaal. Dus ik zorgde ervoor dat ik netjes op tijd was bij mijn sollicitatiegesprek. Bij de deur werd ik warm ontvangen door Ruben, één van de Corporate Recruiters bij Crossphase. Hij bood me een koffietje aan, maar deze sloeg ik af omdat ik thuis al twee dubbele espresso’s soldaat had gemaakt. Ik wilde natuurlijk niet volledig oksel-klotsend en mentaal-all-over-the-place het gesprek in gaan!

    Zenuwen op de bank

    Ik nam een glas water, ging op de bank zitten en wachtte tot ik geroepen werd. Marcia, de Sales Manager met wie ik het gesprek had, zat nog in een meeting die bijna klaar was.
    Terwijl ik op de bank zat, besefte ik ineens dat ik zenuwachtiger was dan ik mezelf had wijsgemaakt. Ik realiseerde me ook dat dit voor mij het eerste sollicitatiegesprek was in zo’n serieuze context. Bij horecabaantjes gaat dat toch anders.

    Positieve energie en positief resultaat

    Marcia maakte tijdens het gesprek een hele positieve indruk bij me: vol positieve energie en oprecht geïnteresseerd in mijn verhaal. Aan het eind van het gesprek, waarin mijn zenuwen toch een beetje naar voren kwamen, daagde Marcia me uit. Of ik een week later terug wilde komen om een aantal creatieve ideeën te pitchen voor het genereren van leads. Vastberaden om te slagen, ging ik haar uitdaging aan.

    Na het presenteren van mijn ideeën en een tweede gesprek met Marcia - waarin ik minder terughoudend was - kreeg ik te horen dat mijn stage als Junior Accountmanager bij Crossphase een feit was.
    Let’s go!

    Stationery 2 2x

    Voorproefje op de stage

    Een week voordat mijn stage officieel begon, nodigde Marcia me uit voor de Sales Kickoff van 2020. Dit is een jaarlijks evenement buiten kantoor, waarbij het salesteam samenkomt om voortgang, plannen en doelen te bespreken. Een ideale gelegenheid om mijn aanstaande collega’s van het Sales team alvast te ontmoeten.

    PechaKucha

    Iedereen kreeg van Marcia de opdracht om een korte presentatie voor te bereiden. Dit moest in de vorm van een PechaKucha, een Japanse stijl van kort en creatief presenteren. De presentaties waren zowel komisch als informatief en schetsten mij een beeld van mijn collega’s en het bedrijf. Mijn eigen Pecha ging gelukkig ook prima. Na afloop borrelden we nog even gezellig na: wat een geweldig voorproefje op mijn stage!

    Sales

    Benieuwd hoe mijn stage verliep?

    In deel twee van mijn blog vertel ik je er alles over.

    Lees snel verder
    Yasmien Hoesenie
    Yasmien Hoesenie
    HR lead

    We vertellen je graag meer over het werken bij Crossphase.