Auteur: Adeline Witte

Webredacteur bij Crossphase

Als online consumenten maken we onze keuzes volledig rationeel en bewust. We wegen alle opties en voor- en nadelen weloverwogen af en komen zo tot een logische beslissing. Toch? Think again! Een groot deel van ons online koopgedrag wordt namelijk beïnvloed door psychologische principes. En daar zijn we ons niet altijd bewust van…

Op 23 september 2020 gaf Crossphase-contentspecialist Derk Pelle een webinar over hoe consumentengedrag wordt beïnvloed. Dit legde hij uit aan de hand van de 6 beïnvloedingsprincipes van psycholoog Cialdini. In dit blog lees je precies hoe het zit!


Webinar gemist?

Bekijk het webinar terug
Adeline

1. Reciprocity (wederkerigheid)

  • Het reciprocity-principe gaat ervan uit dat wanneer jou iets aangeboden wordt, dit jou eerder geneigd maakt om iets terug te doen. Schuldgevoel speelt hierbij vaak een rol.
  • We houden er namelijk niet van om iemand iets verschuldigd te zijn. We willen deze ‘schuld’ graag vereffenen en zijn gemotiveerd om iets terug te doen. ‘’Als iemand mij helpt, dan doe ik iets terug, en andersom’’.

2. Social proof (sociale bewijskracht)

  • Dit principe stelt dat we graag vertrouwen op de mening van anderen. Dat is vaak de meest veilige keuze.
  • In onbekende situaties komt dit principe sterk naar voren. Of bij het beoordelen van producten die we niet goed kennen.

3. Commitment & consistency

  1. Commitment (toezegging) = ik neem een standpunt in. Bijvoorbeeld: NRC-verkoper op straat vraagt mij of ik het belangrijk vind om op de hoogte van het nieuws te zijn. Ik antwoord ‘’ja’’.
  2. Consistency = ik gedraag me naar dat standpunt. ‘’Nu moet ik wel een abonnement nemen’’.
  • Stap 2 doen we om het onbehaaglijke gevoel van inconsistentie te voorkomen. We hebben immers al een standpunt ingenomen, en we willen niet dat mensen ons zien als inconsistent!

Voorbeeld Reciprocity:

Coolblue speelt hier handig op in. Wij geven jou 5 euro korting, maar dan moet je je wel inschrijven voor onze nieuwsbrief!

Voorbeeld Social proof:

Veel hotelsites maken gebruik van dit principe. Hoe beoordeel jij of een hotel waar je nog nooit geweest bent, goed is? Juist, aan de hand van de reviews en beoordelingen van andere mensen. ‘’Als veel mensen dit hotel 5 sterren geven, dan zal het wel goed zijn’’.

Voorbeeld Commitment & consistency:

Zalando en het verlanglijstje. De achterliggende gedachte hierbij is dat wanneer je opschrijft wat je wilt/nodig hebt, de kans groter is dat je daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Via het verlanglijstje heb je een toezegging gedaan, en nu moet je je daar ook naar gedragen!

Stationery 2 2x

4. Liking (sympathie)

  • Bij het principe ‘liking’ draait het allemaal om sympathiek overkomen. Ga maar eens na bij jezelf. Waarschijnlijk ben je eerder geneigd om iets te doen voor iemand die sympathiek oogt, dan voor iemand die neutraal of zelfs onsympathiek overkomt!

5. Authority (autoriteit)

  • We zijn gevoelig voor autoriteit. In dit geval hebben we het niet over autoriteit als in de politie, maar autoriteit in de zin van experts in een bepaald vakgebied.
  • We vertrouwen veelal (terecht) op de mening van experts. ‘’Als de expert het aanbeveelt, dan moet het wel goed zijn’’.

6.(schaarste)

  • Het schaarste-principe gaat over schaarste in tijd en goederen.
  • Simpel gezegd: hoe minder er ergens van is, hoe meer mensen het willen hebben. ‘’Als iets schaars is, dan moet het wel waardevol zijn’’.

Voorbeeld Liking:

Tripadvisor speelt hier handig op in door jou een compliment te geven over jouw recent geschreven recensies. Op die manier komt de website ‘sympathieker’ over, waardoor jij eerder geneigd bent om in de toekomst weer een recensie achter te laten.

Voorbeeld Authority:

Je kent ze wel, de tandpasta-reclames met daarin de tandartsen (acteurs) die het product aanbevelen. De ‘tandartsen’ zijn hierbij gehuld in witte jassen, om het gevoel van autoriteit te versterken.

Voorbeeld Scarcity:

Booking.com maakt veel gebruik van dit principe. Teksten als ‘’nog maar een paar kamers beschikbaar!’’ zorgen ervoor dat we schaarste ervaren, en eerder overgaan tot aankoop. We willen immers niet het gevoel hebben dat we achter het net vissen!

Zo zie je maar, stiekem wordt je gedrag vaker beïnvloed dan je doorhebt. Gelukkig weet je nu precies hoe dat gebeurt. Zo kun je jezelf ertegen wapenen, of er je voordeel mee doen bij het creëren van je eigen content (tip: houd het beschaafd) ;-)

Hulp nodig bij je content? Vertel ons je website-doelen en wij informeren je over de mogelijkheden.

Bas Booster Profiel
Bas Booster
Accountmanager

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
Noodzakelijke cookies
Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
Ingeschakeld Uitgeschakeld