Auteur: Adeline Witte
Webredacteur bij Crossphase
Als online consumenten maken we onze keuzes volledig rationeel en bewust. We wegen alle opties en voor- en nadelen weloverwogen af en komen zo tot een logische beslissing. Toch? Think again! Een groot deel van ons online koopgedrag wordt namelijk beïnvloed door psychologische principes. En daar zijn we ons niet altijd bewust van…
Op 23 september 2020 gaf Crossphase-contentspecialist Derk Pelle een webinar over hoe consumentengedrag wordt beïnvloed. Dit legde hij uit aan de hand van de 6 beïnvloedingsprincipes van psycholoog Cialdini. In dit blog lees je precies hoe het zit!
Webinar gemist?
Voorbeeld Reciprocity:
Coolblue speelt hier handig op in. Wij geven jou 5 euro korting, maar dan moet je je wel inschrijven voor onze nieuwsbrief!
Voorbeeld Social proof:
Veel hotelsites maken gebruik van dit principe. Hoe beoordeel jij of een hotel waar je nog nooit geweest bent, goed is? Juist, aan de hand van de reviews en beoordelingen van andere mensen. ‘’Als veel mensen dit hotel 5 sterren geven, dan zal het wel goed zijn’’.
Voorbeeld Commitment & consistency:
Zalando en het verlanglijstje. De achterliggende gedachte hierbij is dat wanneer je opschrijft wat je wilt/nodig hebt, de kans groter is dat je daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Via het verlanglijstje heb je een toezegging gedaan, en nu moet je je daar ook naar gedragen!
Voorbeeld Liking:
Tripadvisor speelt hier handig op in door jou een compliment te geven over jouw recent geschreven recensies. Op die manier komt de website ‘sympathieker’ over, waardoor jij eerder geneigd bent om in de toekomst weer een recensie achter te laten.
Voorbeeld Authority:
Je kent ze wel, de tandpasta-reclames met daarin de tandartsen (acteurs) die het product aanbevelen. De ‘tandartsen’ zijn hierbij gehuld in witte jassen, om het gevoel van autoriteit te versterken.
Voorbeeld Scarcity:
Booking.com maakt veel gebruik van dit principe. Teksten als ‘’nog maar een paar kamers beschikbaar!’’ zorgen ervoor dat we schaarste ervaren, en eerder overgaan tot aankoop. We willen immers niet het gevoel hebben dat we achter het net vissen!
Zo zie je maar, stiekem wordt je gedrag vaker beïnvloed dan je doorhebt. Gelukkig weet je nu precies hoe dat gebeurt. Zo kun je jezelf ertegen wapenen, of er je voordeel mee doen bij het creëren van je eigen content (tip: houd het beschaafd) ;-)