Gepubliceerd op 17 november 2021
Auteur: Rozan Swartjes
Digital Content Specialist bij Crossphase
Nieuwe en innovatieve ideeën bedenken, daar krijg ik energie van. Als Digital Content Specialist wil ik in het hoofd van de klant kruipen. Kijken naar de behoefte van de doelgroep en hierdoor de verkoop verhogen. Design thinking is een oplossing voor deze uitdaging. Na het lezen van dit blog, kunnen jij en je team zeker een boost van creativiteit verwachten.
Design thinking is een manier van denken om problemen op te lossen. Minder vergaderen en meer doen. Heerlijk als je het mij vraagt. In dit proces wil je in de schoenen staan van de gebruiker. Voelen wat het probleem is en dat omzetten in een actie.
Er zijn vijf fasen tijdens het creatieve proces. Maar let op! Sommige stappen kun je meerdere keren doorlopen. Soms zet je zelfs stappen achteruit voor het beste resultaat. Ik licht ze kort toe:
Leer wat gebruikers denken, voelen, doen en zeggen. Start met het verzamelen van informatie van de gebruiker. Zo kun je een interview plannen met de doelgroep of mijn favoriet; een empathy map maken. Dat is een hulpmiddel om je persona te leren kennen. Vanuit een standaard template stel je vragen zoals: Waar wordt je persona gelukkig van? Wat zegt je persona? Of wat zeggen zijn collega’s?
In deze fase ga je aan de slag met de verkregen informatie over de doelgroep. Je analyseert en definieert hun probleem. Tijdens de vorige fase verzamelde je zoveel mogelijk informatie (divergeren) en nu ga je de informatie samenvoegen (convergeren). Gebruik post-its en een whiteboard om alle bevindingen op te schrijven en stel daarna een duidelijke probleemstelling op die gericht is op de doelgroep.
Tijd om je hersens te laten werken! Je bedenkt zoveel mogelijk ideeën om de probleemstelling op te lossen. Niks is hierbij te gek en hoe meer hoe beter. Om er even een heerlijke quote uit te gooien; ‘think out of the box’. Een leuke methode vind ik brainwriting. Een techniek om in stilte ideeën te genereren en daarna elkaars ideeën als inspiratie te gebruiken.
Er zijn nu veel ideeën, we gaan één idee kiezen om te maken. Een manier om dat gestructureerd te doen is de COCD-box. Hierbij onderscheid je haalbare ideeën van innovatieve ideeën of ideeën voor de toekomst. De deelnemers schrijven individueel op wat hun voorkeur is. Het gekozen idee werk je uit. Je maakt een testversie om vervolgens te kijken of het echt werkt. Houd het vooral simpel. Met een pen, papier of een stuk karton kom je al heel ver. Wil je wat meer uitdaging? Haal dan de doos lego van zolder.
We gaan testen. Dit doe je om te kijken of de doelgroep de oplossing begrijpt. Kijk wat er wel en niet werkt en schrijf je bevindingen op tijdens het observeren. Begin bij collega’s en ga dan naar de doelgroep: Komen de bevindingen overeen? Is de oplossing passend voor de doelgroep? Stel jezelf deze vragen en zo weet je zeker of het prototype klaar is om getest te worden. Vaak is dit niet het eindstation van de methode. De resultaten of inzichten leiden je vaak terug naar een van de vorige fases.
Misschien denk je als marketeer; ik kan helemaal niet ontwerpen. Geen zorgen! Design thinking is makkelijk toepasbaar voor elke branche of rol.
Belangrijk is de samenwerking tussen het team en de stakeholders. Maak een divers team om tot nieuwe inzichten te komen. Voordat je de brainstormsessie induikt, besteed je aandacht aan de klant. Stel ‘wat als-’ of ‘waarom’- vragen om de diepte in te gaan. Houd jezelf en anderen scherp en laat je leiden door je eigen nieuwsgierigheid.
Een belangrijk inzicht dat mij scherp houdt, is dat contentmarketing meer is dan kijken naar het aantal websitebezoekers of de tijd die de bezoeker doorbrengt op je pagina. Empathie is the key! Duik bijvoorbeeld in de sociale kanalen van je bedrijf of ga naar de klantenservice en vraag waar mensen moeite mee hebben. Marketing gaat tegenwoordig meer over contact maken met de klant en harten sneller laten kloppen. Storytelling speelt hierin een belangrijke rol. Want zeg nu eerlijk: wie kent Pietertje van Calvé pindakaas nou niet?
Je kunt vandaag al starten met de design thinking-methode. Stap 1 heb je al gezet door mijn blog te lezen. En ook als je denkt dat je niet creatief bent, kan deze tool je helpen om uitdagingen aan te pakken. Het is een mindset waarmee je constant op zoek gaat naar nieuwe inzichten en deze omzet in iets waardevols. Dus, zoek je collega’s op en begin vandaag nog met innoveren!