Als contentmanager bij het remote team van Crossphase, CMaaS, werk ik voor meerdere grote organisaties tegelijk. De corona-gevolgen zijn ook in mijn werkzaamheden duidelijk merkbaar: sinds begin maart is het overgrote deel van de contentverzoeken corona-gerelateerd. Hier vertel ik je graag meer over.
Sommige klanten houden het bij een korte informatiepagina. Maar diverse organisaties hebben behoefte aan meer. Zo ben ik betrokken bij verschillende projecten om de informatievoorziening rondom het coronavirus zo optimaal mogelijk in te richten. In dit blog vertel ik hoe de communicatiebehoefte - en daardoor onze werkzaamheden - bij een van mijn klanten veranderde naarmate de impact van corona toenam.
We gaan even terug naar eind januari. Het coronavirus hield China in zijn greep, maar was in Europa nog een ver-van-ons-bed-show. Van een internationale dienstverlener kregen we het verzoek om een simpele pagina in te richten. Hierop moesten tips en adviezen komen hoe je als bedrijf tijdens de corona-uitbraak toch door kunt werken. Erg veel aandachtswaarde vond het bedrijf toen nog niet nodig: de pagina leed een kwijnend bestaan, verstopt achter een kleine doorlink.
Tot midden in de voorjaarsvakantie. Het virus had inmiddels Italië en Oostenrijk bereikt en Nederland zou niet lang daarna volgen. De wereldeconomie begon ook de gevolgen van het virus te merken en de impact op de financiële markten was duidelijk. De pagina werd afgestoft, voorzien van wat extra nieuwsitems rondom de financiële impact en kreeg een prominent plekje bij de nieuwsberichten. En daarmee waren we er toch wel zo leek het, want hoe groot kon de impact worden?
Die vraag werd twee weken later beantwoord, toen bleek dat in Nederland de scholen, sportclubs en horeca dicht gingen. En iedereen waar mogelijk thuis moest werken. De impact was vanaf dat moment enorm.
Uiteraard was die realisatie er ook bij mijn klant. En besloten zij proactief en intensief te gaan communiceren over de impact van het virus op bedrijven, personeel en zorg. Voor onze simpele coronapagina betekende dit een enorme ombouw.
Vanuit het niets moest de content enorm worden uitgebreid, verdiept en verdeeld. Er moesten FAQ’s gebouwd worden voor vragen die nog niet gesteld waren. Met antwoorden die er simpelweg nog niet waren. En dat in een periode waarin iedereen, zowel bij Crossphase als bij de klant, moest wennen aan verplicht thuiswerken.
Niet bepaald een ideale situatie voor een spoedproject! Een stevige uitdaging dus, maar wel eentje die bij uitstek de meerwaarde en flexibiliteit van CMaaS ten volle benut.
In nauw overleg met de klant heb ik een paginastructuur afgestemd, die volledig ingericht is op de onzekerheid die de huidige situatie met zich meebrengt. Ik heb direct een webredacteur van Crossphase aangehaakt om alle teksten de juiste tone-of-voice mee te geven, SEO-proof te maken en alle losse documenten om te zetten in heldere en duidelijke FAQ’s.
Die teksten zijn vervolgens in hoog tempo door ons team verwerkt tot complete en gebruiksvriendelijke pagina’s met de juiste beelden en links naar andere pagina’s.
Door de nauwe samenwerking tussen alle partijen kunnen we bij een spoedverzoek heel snel handelen. Vaak zit er minder dan 24 uur tussen de aanlevering van de eerste ruwe content en de livegang van een pagina.
Ons team is een goed geoliede machine, die ervoor zorgt dat de belangrijkste informatie zo snel en compleet mogelijk bij de bezoekers terecht komt. En de kleine onbeduidende pagina van een maand geleden? Die is inmiddels omgebouwd naar een landingspagina van een subsite met zo’n 25 pagina’s!
Kan jouw organisatie ook zo’n soortgelijke uitbreiding voor je corona-communicatie gebruiken? Of ben je benieuwd wat Crossphase nog meer voor je kan betekenen? Neem dan contact op!