Gepubliceerd op 19 november 2021
Auteur: Ilona de Ruijter
Digital Content Specialist bij Crossphase
Contentmarketing, de laatste jaren een zeer doelgericht en doeltreffend marketingwapen. Waar het bij contentmarketing om gaat? Je biedt je doelgroep op een relevante en aantrekkelijke manier de helpende hand zonder direct je bedrijf, product of dienst centraal te stellen. Zo kan je als sportsokkenwinkel - mijn spetterende voorbeeld in dit blog - vragen van potentiële klanten beantwoorden in bijvoorbeeld blogs, vlogs of e-books. Zo word je gezien als dé sportsokkenexpert. Je wekt immers vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. En ka-ching: mensen kopen hun sportsokken dus voortaan bij jou!
Bij contentmarketing deel je relevante content waarmee je je doelgroep helpt. Je biedt waardevolle informatie die mensen zelf opzoeken en willen bekijken, in plaats van advertenties die ze zo snel mogelijk wegklikken. Het is de kunst te achterhalen waar de behoeften van je doelgroep liggen. Wat zijn de vragen die bij je doelgroep spelen? Wat heeft je doelgroep nodig? Wanneer jij de antwoorden geeft, word je gevonden én gewaardeerd.
Stel, je hebt een sportsokkenwinkel en hebt het doel om zoveel mogelijk sportsokken te verkopen. Dan kan je natuurlijk als een gek adverteren over hoe fantastisch - of goedkoop - jouw sportsokken zijn. Maar wat hebben klanten daaraan? Tenzij ze heel toevallig én precies op dat moment op zoek zijn naar nieuwe sportsokken? Inderdaad, niks. Ze scrollen door. En met een beetje geluk plaatsen ze nog een reactie onder je advertentie: stop posting shit on my timeline… (Ja, dat doen mensen echt.) En zeg nou zelf, word jij gelukkig van ongewenste, ongerelateerde advertenties op je social media, die je te zien krijgt omdat je toevallig binnen de doelgroep van dat bedrijf valt? Precies, daar zit niemand op te wachten.
In tegenstelling tot het traditionele zenden om te verkopen, is het bij contentmarketing niet je hoofddoel om direct een klant binnen te slepen.
Je richt je op het creëren en verspreiden van waardevolle content voor jouw doelgroep. Het doel is om die doelgroep aan te spreken en aan je te binden. Je probeert dus niet direct iets te verkopen. Je prijst je product of dienst zelfs niet meteen aan. In plaats daarvan voorzie je in de informatiebehoefte van je klant. Op het juiste moment en via het juiste kanaal. Je helpt de klant betere keuzes te maken bij het kiezen van de juiste sportsokken. Bijvoorbeeld met een blog over wanneer je lage of juist hoge sportsokken moet dragen.
Door de informatieve waarde die jij biedt, zal de klant zich langzaamaan gaan interesseren in jouw bedrijf. En uiteindelijk misschien wel jouw sportsokken kopen. Score!
Het gaat niet om jou, maar om je klant. Contentmarketing informeert, leert of vermaakt en gaat daarna pas over op overtuigen en verkopen. Wat willen jouw klanten weten? Naar wat voor soort informatie zijn zij op zoek? Welke problemen hebben ze en met welke woorden zoeken ze naar de oplossing? Daarbij is het altijd goed om de vragen ‘wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?’ te beantwoorden.
Voorbeeld. Je hebt een nieuwe aflevering van je podcast online gezet. Dan kan je natuurlijk adverteren met:
‘Mijn nieuwste podcast over sportsokken staat online! Ik hoop dat je ‘m leuk vindt. Als dat zo is, laat je dan een review achter? Dat zorgt ervoor dat mijn podcast bij nóg meer mensen onder de aandacht wordt gebracht!’
Hier het gaat alleen maar over joú. Daar heeft je doelgroep vrij weinig aan. Die wil juist geïnspireerd worden en leren van wat jij te vertellen hebt. Dus vertel over de inhoud van je podcast, en vooral wat je doelgroep daarvan leert:
‘Hé hardloper! Wist je dat het belangrijk is je sportsokken te kiezen op basis van de ondergrond waarop je loopt? Maar ook de afstand die je loopt? En het weer? In mijn nieuwste podcast geef ik je tips voor het kiezen van de beste hardloopsokken. Je vindt ‘m in je favoriete podcast-app!’
‘Dus als ik aan de slag wil met contentmarketing moet ik als een malle blogs en podcasts gaan maken?’, hoor ik je nu denken. Als dat jouw ding is; go for it! Maar voor contentmarketing kan je ieder type content inzetten. Niet alleen blogs en podcasts, maar ook video's, foto’s en zelfs evenementen. Wat het beste werkt, hangt af van je doelgroep. Maar ook waar jij je goed bij voelt. Voorbeelden van typen content zijn:
Ben je nog niet zo bekend met contentmarketing? Begin dan klein. Deel je kennis op in kleine stukjes, bijvoorbeeld een concrete tip op een gezellig design die je deelt via social media. Zorg in ieder geval dat je het dicht bij jezelf houdt. Ga geen dingen delen die niet bij jouw bedrijf passen, of die stiekem toch als doel hebben om te verkopen. Dat voelen mensen!
Vanzelfsprekend breng je eerst in beeld wie jouw ideale klant - en dus de doelgroep die je met jouw content wil bereiken - is. Het invullen van een persona en empathy map helpen je dat in beeld te brengen. Daarmee leef je je namelijk helemaal in, in je ideale klant. Wat is de leeftijd, het geslacht, de gezinssituatie en het soort baan? En wat zijn de doelen en uitdagingen die je klant heeft met jouw product of dienst?
Bij elk type content is het belangrijk dat de inhoud aansluit op de fase van de klantreis (customer journey) waarin je klant zich bevindt. Ook belangrijk: is de klant iemand die nog nooit van jouw merk heeft gehoord, of je grootste fan? Je grootste fan zal ongetwijfeld je nieuwste sportsokken aanschaffen. Maar iemand die je product nog niet kent, moet eerst bekend raken met de voordelen van jouw sportsokken. En waarom ze beter zijn ten opzichte van de honderden andere sportsokken op de markt.
Het uitgangspunt bij contentmarketing is dus dat je mensen niet gaat spammen met jouw advertenties, maar dat mensen jou vinden omdat jij relevante antwoorden geeft op hun vragen.
De doelgroep komt dus naar jou toe. Maar dan moeten je potentiële klanten je wel kunnen vinden. Daarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk. Bijkomend voordeel: met goede content is het makkelijker om hoog te ranken in zoekmachines.
Goede contentmarketing is niet afhankelijk van zoekmachineoptimalisatie, maar SEO is zeker een manier om je content onder de aandacht te brengen.
Contentmarketing levert niet direct resultaten op. Dus verwacht niet dat je na het publiceren van je eerste blog direct meer traffic naar je website ziet. De oplossing? Consistent content delen. Elke keer raakt je doelgroep iets meer vertrouwd met je merk en uiteindelijk melden ze zich ein-de-lijk aan voor je nieuwsbrief. Of gaan ze zelfs over tot een aankoop.
Hoe je erachter komt wat het juiste moment én de juiste plaats is om jouw content te delen? Data! Houd daarom bij welke content werkt voor jouw doelgroep en welke juist niet. Zo leer je steeds beter welke informatie écht doeltreffend is. Uiteindelijk bied je dan ook op het juiste moment de helpende hand. Met gerichte, aantrekkelijke en waardevolle content gericht op jouw doelgroep. Je zal zien: dan gaat contentmarketing écht voor je werken!