Gepubliceerd op 19 november 2021

Auteur: Ilona de Ruijter

Digital Content Specialist bij Crossphase

Goed geschreven webteksten pakken meteen je aandacht, beantwoorden de vragen van je bezoekers en lezen makkelijk weg. Daarnaast is geschreven content belangrijk voor de vindbaarheid en conversie van je website. Want niet alleen je bezoekers worden blij van goede webteksten, ook zoekmachines. Bezoekers blij, zoekmachines blij, jij blij. Toch? Ook aan de slag met content schrijven? Met deze checklist weet je precies waar je rekening mee moet houden!

Ontdek hoe wij jou kunnen helpen
Ilona 1 1

De kracht van content

Content maakt of breekt een website. Haal elke letter en afbeelding weg en er blijven alleen nietszeggende vlakken over. Onderschat de kracht van online content dan ook nooit. Content heeft iets magisch. Het roept emotie op. Je kunt er blij, geïrriteerd, geïnteresseerd of juist enthousiast van raken. Content is een krachtig middel, waarmee je bezoekers naar jouw hand kunt zetten. Je zet het in om de aandacht te grijpen. Je enthousiasmeert. En tot slot gebruik je woorden om iemand bij de hand te nemen en te begeleiden naar conversie. Of nog sterker: je zet actief aan tot actie. Maar dus eerst: content schrijven!

Checklist ‘Content schrijven voor je website’

1. Beantwoord de vragen van je doelgroep

Het allerbelangrijkste bij content schrijven is degene voor wie je schrijft: je doelgroep. Wat beweegt je doelgroep? En voor welke problemen zoeken zij een oplossing? Het is belangrijk dat je precies weet wie je doelgroep is. Want als je tegen iedereen praat, voelt niemand zich écht aangesproken. Vorm daarom een beeld van een persoon uit je doelgroep en houd deze persona in je achterhoofd als je content gaat schrijven.

2. Schrijf het liefst B1 voor je doelgroep

Het is niet alleen belangrijk om de vragen van je doelgroep te beantwoorden, maar ook om je content aan te sluiten op het leesniveau van je doelgroep. Hoe bekend is je doelgroep met jouw vakgebied? En kan je daar op ‘expertniveau’ over schrijven? Of moet het toch iets toegankelijker? Als je kiest voor schrijven op B1 niveau, begrijpt 80% van Nederland je teksten. Ook mensen met een hoger taalniveau vinden B1 het prettigst lezen.

Hoe schrijf je dan op B1 niveau? Je gebruikt korte zinnen met eenvoudige woorden. Ook schrijf je actief. Als je actief schrijft, gebruik je zo min mogelijk hulpwerkwoorden (zoals zijn, hebben, kunnen, worden, zullen). Hulpwerkwoorden maken zinnen namelijk passief in de lijdende vorm. En die lezen minder lekker. In plaats van ‘de tekst werd geschreven’, zeg je beter ‘ik schreef de tekst’. Door jouw content op B1 niveau te schrijven, maak je het niet moeilijker dan nodig. Iedereen begrijpt je, waardoor jouw boodschap duidelijk overkomt.

Michiel oranje boekje

3. Vermijd vaktaal

Natuurlijk wil je met je content laten zien dat jij een expert bent in je vak en de taal machtig bent. Maar veel van je websitebezoekers spreken die vaktaal (nog) niet. En begrijpen daardoor niet waar jij het over hebt. Vermijd vaktaal daarom zo veel mogelijk. Gebruik je het toch, leg dan de vaktermen uit. Wist je trouwens dat het veel lastiger is om vakinhoud zo te schrijven dat iedereen het begrijpt? Als dat je wél lukt, laat je juist zien dat jij de expert bent in je vak.

4. Kom tot de kern

Schrijf to the point. Mensen lezen over het algemeen niet graag. En zes regels op desktop zijn er twaalf op mobiel. Zet je belangrijkste boodschap daarom altijd aan het begin van de alinea. Het liefst al in de eerste zin. Als mensen niet verder lezen, krijgen ze je main message toch mee. Zorg ook altijd dat je één onderwerp per alinea behandeld. Ook dat is tot de kern komen.

5. Hou rekening met SEO, maar schrijf niet voor zoekmachines

Bijna ieder websitebezoek begint in de zoekbalk van Google. Alleen al om die reden wil je dat je website hoog in de zoekmachine scoort. Maar pas op dat je niet gaat schrijven voor de zoekmachine. SEO wordt soms onterecht opgevat als ‘zoveel mogelijk zoekwoorden terug laten komen in je tekst’. Maar SEO-copywriters schrijven niet voor zoekmachines. Integendeel, zij zijn kampioenen in denken vanuit de doelgroepen. Welke informatie zoeken zij? Met welke zoekwoorden zoeken zij daarnaar? Dat is waar het om draait. Want je website met zoekwoorden stuffen heeft echt geen enkel nut als je doelgroep het niet wil lezen.

Wie goed wil scoren in Google moet zich - ik benadruk het nog een keer, zó belangrijk is het - goed verdiepen in de doelgroep. Wie een blog schrijft over ‘content schrijven’ kan beter antwoorden geven op veelgestelde vragen in plaats van de zoekterm ‘content schrijven’ eindeloos vaak op de pagina terug laten komen.

Destanny toetsenbord

6. Maak je website content scanbaar

Mensen gaan pas écht lezen als de tekst in één oogopslag relevant lijkt. Zoekmachines én websitebezoekers houden niet alleen van relevante content. Maar meer nog van structuur en toegankelijkheid.

Je maakt een webtekst scanbaar door ‘m in stukken op te delen:

  • Een titel en tussenkoppen
  • Korte alinea’s
  • Opsommingen
  • Informatieve tekstlinks
  • Vetgedrukte tekst


    Voor SEO is het daarnaast ook belangrijk om rekening te houden met de plaatsing van de belangrijkste woorden. Als je webteksten schrijft, dan verwerk je de belangrijkste woorden in:

    • De url van de pagina
    • De metatitel en -beschrijving
    • De koppen en subkoppen (H1, H2, H3)
    • Alinea’s
    • Vetgedrukte teksten
    • Alt-teksten (de tekstjes die je aan een afbeelding toevoegt)

      7. Lees je tekst een dag later hardop voor

      Woohoo, je hebt urenlang onafgebroken getypt en je tekst is af! Gelijk online knallen, toch? Nog even geduld… Laat je tekst - en jezelf - een dagje rusten. Een dag later bekijk je de tekst nog eens met een frisse blik. Als je de tekst hardop voorleest, merk je vanzelf of zinnen lekker lopen. Ook vallen foutjes opeens weer op. Loop tenslotte deze checklist nog een keer door om te zien of je écht overal aan hebt voldaan.

      Soesja balans

      Jouw content laten schrijven

      Hup, en nu aan de slag! Of heb je toch nog wat hulp nodig? Begrijpelijk. Het schrijven van online content is een vak apart. Content laten schrijven door een professional, dat is wat jouw website kan maken. Laat je jouw content schrijven door een echte copywriter, dan bereik je altijd meer. Een tekstschrijver weet namelijk de randvoorwaarden te creëren waarmee echt resultaat wordt behaald. Content, webteksten, copy, noem het hoe je wilt. Het is iets ongrijpbaars. Het is kunst. Het is magie. Het is wat wij het liefste doen. En het is waarmee wij jou graag helpen om de juiste personen op het juiste moment te bereiken.

      Welke content heb je nodig?

      Binnen het schrijven van content bestaan ook weer specialismen. Storytelling, dialogen voor de chatbot. Een briljante call-to-action of een treffende tagline. Grappige tekstjes om mensen door een saai formulier te leiden. Of een bruisend blogartikel in de nieuwssectie. Iedere vorm van schrijven vraagt om een ander soort schrijver. En dat is de reden dat slimme commerciële bedrijven net zoveel investeren in design als in tekstschrijvers: het verdient zich namelijk terug. Meer weten over het laten schrijven van content? En hoe wij dat doen? Neem contact op en bespreek wat er mogelijk is!

      Tekstschrijver nodig? Neem gerust contact met ons op, kennismaken en advies is altijd gratis en vrijblijvend.

      Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

      bel naar
      071 528 0002
      mail naar
      info@crossphase.nl
      Wij gebruiken cookies

      Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring te bieden op onze website. Meer weten? Bekijk ons privacy statement.

      Privacy overzicht
      Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.
      Noodzakelijke cookies
      Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.
      Ingeschakeld Uitgeschakeld
      Marketing cookies
      We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.
      Ingeschakeld Uitgeschakeld