Auteur: Daya Haverman
Sinds de ontwikkelingen op het gebied van AI in de laatste jaren enorm zijn toegenomen, zijn de verwachtingen voor chatbots hoger dan ooit. Ze moeten alles kunnen begrijpen en het liefst ook nog zoveel mogelijk oplossen. Helaas zijn er genoeg chatbotgebruikers die 'ik heb je vraag niet begrepen' als antwoord krijgen op hun vraag. Dan heb je geen prettig gesprek met de chatbot. Hoe doe je dat beter? We verklappen het al een beetje: zorg ervoor dat je chatbot een human touch en dus menselijke trekjes heeft.
Waar ChatGPT door enorme hoeveelheid data en generatieve AI altijd een antwoord klaar heeft, hebben 'normale' chatbots (zonder generatieve AI) een conversation designer nodig. Die stelt regels op hoe een chatbot moet reageren. Ze moeten ervoor zorgen dat de bot de input van de klant goed begrijpt en dat de ervaring die de klant heeft met de bot prettig is. Dit doe je als conversation designer door het schrijven van copy (teksten). Om de ervaring met een bot prettig te maken, zorg je ervoor dat de copy in je bot een human touch heeft. Zo komt een bot menselijk over. Hieronder een aantal tips hoe je als conversation designer wat menselijke trekjes aan je botcopy kunt toevoegen.
We hebben allemaal op school taalregels geleerd. Je begint bijvoorbeeld nooit een zin met ‘en’, ‘want’, ‘maar’ of 'omdat'. Bij een chatbot is het belangrijk dat de tekst vooral leesbaar is. En begrijpelijk. Soms is het dan ook af en toe nodig om van die taalregels af te stappen en spreektaal te gebruiken. Bedenk daarom hoe een mens de tekst in het echt zou zeggen.
Taalniveaus zijn ingedeeld van A1 (eenvoudig) tot C2 (ingewikkeld). B1 is het taalniveau dat het grootste gedeelte van de bevolking begrijpt. Je gebruikt dan duidelijke, begrijpelijke taal. Dus schrijf je teksten in B1 als je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw chatbot begrijpen. Dus herschrijf ‘We proberen je zo spoedig mogelijk van dienst te zijn’ naar ‘We proberen je zo snel mogelijk te helpen’. Of beter nog: ‘We helpen je zo snel mogelijk’. Een simpele, maar effectieve verandering.
Met een chatbot met een uitgesproken karakter en originele copy val je op tussen alle andere chatbots. Je copy herzien hoeft niet zo moeilijk te zijn. ‘Lukt het nu wel?’ herschrijf je bijvoorbeeld naar ‘En, gelukt?’. ‘Je wilt iets weten over je abonnement. Wat is je vraag?’ herschrijf je bijvoorbeeld naar ‘Vertel, wat wil je over je abonnement weten?’. En ‘Jammer dat het niet lukt. Ik zal je helpen.’ verander je naar ‘Ah, wat onhandig. Help ik je bij.’ Simpele veranderingen maken al snel veel verschil qua toon
Kortom: om ervoor te zorgen dat je chatbot een menselijke touch heeft, is het cruciaal om de juiste tweaks toe te passen in je botcopy. Van het durven afstappen van schrijftaalregels tot het schrijven op B1-niveau en het gebruiken van originele impliciete confirmations; elke stap draagt bij aan een bot die niet alleen begrijpelijk is, maar ook menselijk en vriendelijk overkomt. Door creativiteit te omarmen en subtiel genoeg signaal- en verwijswoorden toe te passen, til je de gebruikerservaring naar een hoger niveau. Het zijn vaak de kleine veranderingen die het grootste verschil kunnen maken!