Gepubliceerd op 29 april 2020
Auteur: Jorinde Beijerling
Medior webredacteur bij Crossphase
Conversie-optimalisatie: wat is dat eigenlijk? En waarom heb je het nodig? In dit blog vertel ik je alles over de voordelen van conversie-optimalisatie (oftewel CRO) voor je website. Of je nu in de B2B-branche zit, consumenten target of een webshop beheert.
Iedere website en elke afzonderlijke webpagina heeft een doel. Of dat nu leads genereren is (B2B), nieuwsbriefinschrijvingen verzamelen of zorgen dat bezoekers doorklikken naar een andere pagina. Voeren bezoekers de gewenste actie uit, dan ‘converteren’ ze. Met conversie-optimalisatie verbeteren webpagina’s dus zó, dat jouw doel sneller wordt bereikt en bezoekers vaker tot actie overgaan.
Tijd voor een voorbeeld.
In de praktijk doe ik dat bijvoorbeeld door:
Welke tekst converteert? En waarom?
Tekst 1:
Wil jij indruk maken op je collega’s met je vakkennis? Maandelijks lichten we een marketingterm uit in onze nieuwsbrief. Meld je je nu aan, dan krijg je er bovendien de gratis Cheatsheet Marketingtaal bij: alle vaktermen bij elkaar! Schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Tekst 2:
In onze nieuwsbrief leggen we marketingtermen uit in geuren en kleuren. Van elke term beschrijven we de Engelse en Nederlandse versie en de betekenis. Wil je je inschrijven, dan ontvangen we je voor- en achternaam, adres, geboortedatum en telefoonnummer graag via info@crossphase.nl
En? Voor welke nieuwsbrief zou jij je inschrijven? Juist, ik zou ook voor de eerste gaan: dezelfde vaktermen als mijn collega’s gebruiken, dat wil ik. En kom maar door met die cheatsheet!
Stel, je wilt dat bezoekers vaker je whitepaper downloaden. Dan kijk je eerst naar de data: hoe vaak wordt er op die downloadknop gedrukt? Vervolgens voorspel je wat er verandert als jij die een andere kleur geeft. Of als je je tekst aanpast.
Hoe? Met een A/B-test! 50% van de bezoekers ziet bijvoorbeeld de nieuwe tekst, 50% de oude. Je meet welke het beste presteert. Zo ga je door, tot elke variabele (tekst, vormgeving) is geoptimaliseerd voor conversie. En wil je weten wat de best presterende combinatie is van elementen? Dat kun je ook meten. Dan heet het een multivariate-test.
Ken je dat? Je blogs staan hoog in Google. Ook via je socialkanalen en steengoede nieuwsbrief stromen de bezoekers binnen op je site. Maar ze downloaden geen informatie of kopen geen producten. Dan helpt conversie-optimalisatie jou: door de juiste vormgeving en schrijfstijl worden jouw websitebezoekers (betalende) klanten. Stijgt het conversie-percentage bijvoorbeeld van 1% naar 2%? Dan behaal je – met hetzelfde aantal bezoekers – twee keer meer resultaat.
Heb je Google Ads, dan laat je deze advertenties waarschijnlijk doorlopend verbeteren. En kijk je wat ze je opleveren. Maar wist je dat Google jouw landingspagina’s met een hoog conversiepercentage automatisch beloont met een lagere cost-per-click in de bijbehorende advertenties? Die hebben namelijk een lage bouncerate: mensen voeren een actie uit of blijven enige tijd op je pagina. Met een conversie-geoptimaliseerde website bespaar je dus direct op je Google Ads.
Een bekende situatie voor veel marcomafdelingen: discussie over de stijl van online uitingen. Zoals beelden of teksten op de website. De één komt met een onderzoek dat mensen op foto’s goed werken, de ander wil een shiny productfoto. Maar vernieuwingen op basis van onderbuikgevoel werken vaak niet. Dan biedt conversie-optimalisatie uitkomst. Jij kunt nu de knoop doorhakken op basis van data.
Onze copywriters en contentmanagers hebben de juiste skills in huis om jouw website te optimaliseren.
Twijfel je nog? Vertel ons je websitedoelen en wij helpen je aan de juiste conversie-optimalisatiespecialist. Neem contact op voor een advies op maat.