Gepubliceerd op 29 april 2020

Auteur: Jorinde Beijerling
Medior webredacteur bij Crossphase

Conversie-optimalisatie: wat is dat eigenlijk? En waarom heb je het nodig? In dit blog vertel ik je alles over de voordelen van conversie-optimalisatie (oftewel CRO) voor je website. Of je nu in de B2B-branche zit, consumenten target of een webshop beheert.

Jorinde

Wat is conversie-optimalisatie (CRO)?

Iedere website en elke afzonderlijke webpagina heeft een doel. Of dat nu leads genereren is (B2B), nieuwsbriefinschrijvingen verzamelen of zorgen dat bezoekers doorklikken naar een andere pagina. Voeren bezoekers de gewenste actie uit, dan ‘converteren’ ze. Met conversie-optimalisatie verbeteren webpagina’s dus zó, dat jouw doel sneller wordt bereikt en bezoekers vaker tot actie overgaan.

Tijd voor een voorbeeld.
In de praktijk doe ik dat bijvoorbeeld door:

  • in teksten in te spelen op een vraag, probleem of wens van de lezer - en een antwoord of oplossing te bieden;
  • het makkelijk te maken om de gewenste actie uit te voeren. Een formulier krijgt bijvoorbeeld twee invulvelden in plaats van tien. En de ‘koopknop’ krijgt een opvallende kleur en plek op de pagina
Vierkant markeren zwart oranje 2

Zoek de verschillen.

Welke tekst converteert? En waarom?

Tekst 1:
Wil jij indruk maken op je collega’s met je vakkennis? Maandelijks lichten we een marketingterm uit in onze nieuwsbrief. Meld je je nu aan, dan krijg je er bovendien de gratis Cheatsheet Marketingtaal bij: alle vaktermen bij elkaar! Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Tekst 2:
In onze nieuwsbrief leggen we marketingtermen uit in geuren en kleuren. Van elke term beschrijven we de Engelse en Nederlandse versie en de betekenis. Wil je je inschrijven, dan ontvangen we je voor- en achternaam, adres, geboortedatum en telefoonnummer graag via info@crossphase.nl

En? Voor welke nieuwsbrief zou jij je inschrijven? Juist, ik zou ook voor de eerste gaan: dezelfde vaktermen als mijn collega’s gebruiken, dat wil ik. En kom maar door met die cheatsheet!

Conversie

Hoe werkt conversie-optimalisatie precies?

Stel, je wilt dat bezoekers vaker je whitepaper downloaden. Dan kijk je eerst naar de data: hoe vaak wordt er op die downloadknop gedrukt? Vervolgens voorspel je wat er verandert als jij die een andere kleur geeft. Of als je je tekst aanpast.

Hoe? Met een A/B-test! 50% van de bezoekers ziet bijvoorbeeld de nieuwe tekst, 50% de oude. Je meet welke het beste presteert. Zo ga je door, tot elke variabele (tekst, vormgeving) is geoptimaliseerd voor conversie. En wil je weten wat de best presterende combinatie is van elementen? Dat kun je ook meten. Dan heet het een multivariate-test.

Vierkant scherp blauw wit

Wat gebeurt er als jij ook aan conversie-optimalisatie gaat doen?

Je website-bezoekers worden klanten

Ken je dat? Je blogs staan hoog in Google. Ook via je socialkanalen en steengoede nieuwsbrief stromen de bezoekers binnen op je site. Maar ze downloaden geen informatie of kopen geen producten. Dan helpt conversie-optimalisatie jou: door de juiste vormgeving en schrijfstijl worden jouw websitebezoekers (betalende) klanten. Stijgt het conversie-percentage bijvoorbeeld van 1% naar 2%? Dan behaal je – met hetzelfde aantal bezoekers – twee keer meer resultaat.

Je bespaart geld op je online advertenties (SEA en Display)

Heb je Google Ads, dan laat je deze advertenties waarschijnlijk doorlopend verbeteren. En kijk je wat ze je opleveren. Maar wist je dat Google jouw landingspagina’s met een hoog conversiepercentage automatisch beloont met een lagere cost-per-click in de bijbehorende advertenties? Die hebben namelijk een lage bouncerate: mensen voeren een actie uit of blijven enige tijd op je pagina. Met een conversie-geoptimaliseerde website bespaar je dus direct op je Google Ads.

Je marcomafdeling werkt efficiënter

Een bekende situatie voor veel marcomafdelingen: discussie over de stijl van online uitingen. Zoals beelden of teksten op de website. De één komt met een onderzoek dat mensen op foto’s goed werken, de ander wil een shiny productfoto. Maar vernieuwingen op basis van onderbuikgevoel werken vaak niet. Dan biedt conversie-optimalisatie uitkomst. Jij kunt nu de knoop doorhakken op basis van data.

Conclusie: je behaalt je websitedoelen sneller! Wil jij dat ook?

Onze copywriters en contentmanagers hebben de juiste skills in huis om jouw website te optimaliseren.

Twijfel je nog? Vertel ons je websitedoelen en wij helpen je aan de juiste conversie-optimalisatiespecialist. Neem contact op voor een advies op maat.

Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

bel naar
071 528 2221
mail naar
info@crossphase.nl