De eerste in de interviewreeks is Christiaan. Het nieuws is je waarschijnlijk niet ontgaan: hij gaat een chatbot bouwen bij TU Delft. Een klus die hem op het lijf is geschreven. Benieuwd hoe hij dat precies heeft aangepakt? Laat je inspireren door zijn verhaal!
Verhalen vertellen is waar we bij Crossphase goed in zijn en het is zonde om die niet met elkaar te delen. Daarom lees je vanaf nu in Crosspraat interviews met collega’s over nieuwe opdrachten, functies, toffe klussen en andere leuke onderwerpen. Zo leer jij je collega’s beter kennen én blijven we elkaar inspireren!
‘Zeker! Ik werk bij TU Delft nu nog als contentmanager in het team Visuele Communicatie, maar deze maand begin ik met mijn nieuwe opdracht als Conversation Designer en ga ik een chatbot voor de FAQ’s van de klantenservice bouwen. Een compleet nieuwe functie binnen de TU Delft, ik kijk er enorm naar uit.’
‘In een van mijn eerste weken bij TU Delft sprak ik Sue, die later de manager van mijn manager bleek te zijn. Ze vroeg of ik het naar mijn zin had als contentmanager en wat ik nog meer doe bij Crossphase. Ik vertelde over de opleiding Conversation Design en mijn werk voor Allianz. ‘Dat is toch iets met chatbots?’ vroeg ze. Mijn commerciële radar ging natuurlijk meteen aan en ik vertelde haar over mijn vak. Ze was gelijk super geïnteresseerd!’
Bij zo’n pitch is het ook heel belangrijk dat je betrouwbaarheid en autoriteit uitstraalt. Dan geloven ze je boodschap en gaan ze sneller mee in je plannen.
‘Niet meteen, maar naast Sue waren ook mijn directe collega’s nieuwsgierig naar conversation design. Daarom vroegen ze of ik mijn eigen chatbot Patty - die ik als eindopdracht maakte voor de Conversation Design opleiding - aan hen wilde presenteren. Sue ving dat op en wilde daar ondanks haar drukke agenda ook bij zijn. Ik heb mijn presentatie toen aangepast naar een pitch, want ik wist: dit is mijn kans. In plaats van een heel verhaal over Patty, ben ik dieper ingegaan op wat een chatbot precies is, waar je het voor inzet en wat het je oplevert. 'Veel bedrijven hebben wel een idee, maar weten er eigenlijk weinig over.’
‘Ik wist dat TU Delft in het verleden al eens aan een chatbotproject was begonnen, maar door gebrek aan expertise kwam dat niet van de grond. Mijn verhaal was dus: Crossphase heeft die expertise wél in huis en is de partner die je moet hebben. Ook had ik in de presentatie al subtiel een paar FAQ’s verwerkt in de kleuren van TU Delft. En met een pop-up venstertje: Hoi, ik ben de chatbot van TU Delft. Waar kan ik je mee helpen? Dat maakte best wel indruk. Bij zo’n pitch is het ook heel belangrijk dat je betrouwbaarheid en autoriteit uitstraalt. Dan geloven ze je boodschap en gaan ze sneller mee in je plannen. En die aanpak heeft gewerkt, want de reactie van Sue was positief: ‘Laten we dat doen. Regel jij een meeting?’.
‘De gesprekken en onderhandelingen met TU Delft, onze accountmanager Floor en Esha. Ik voelde echt: ik zit nu met de serieuze jongens om tafel. Het was voor mij enorm leerzaam om te zien en ervaren hoe dat werkt. Het plan van TU Delft was in eerste instantie erg ambitieus: 180 FAQ’s live voor september. Gelukkig kon Esha ze goed uitleggen waarom dat niet realistisch is. We hebben toen besloten dat we met dertig beginnen. Een mooie start!
‘Ik kijk uit naar het moment dat de chatbot écht vorm gaat krijgen. Tijdens de opleiding Conversation Design heb ik ook een chatbot gemaakt, maar toen was ik niet gebonden aan een bedrijf. Nu krijg ik te maken met stakeholders, verwachtingen en de eisen van een organisatie. Daar ga ik super veel van leren.’
‘Probeer binnen het bedrijf waar je werkt altijd zoveel mogelijk mensen te spreken. Ook al heb je misschien niet direct met ze te maken. Je weet nooit wat het je in de toekomst kan opleveren! Vertel je collega’s bij de klant niet alleen over het werk dat je nu doet, maar juist ook over wat je nog meer kan, hebt gedaan én waar je ambities liggen. En andersom geldt ook: houd je oren open en let goed op waar de klant behoefte aan heeft. 'Wie weet levert het jou ook wel een nieuwe opdracht op.’