Chatbot-persona | Sample dialogue | Multimodal design | The road to maturity
Alexa, Siri en zelfs de Google Assistant hebben er allemaal een: een chatbot-persona. Maar wat is een persona precies? En waarom moet jouw chatbot er ook één hebben? Simpel. Met een sterke persona heeft jouw chatbot een duidelijke persoonlijkheid, schrijf- en praatstijl. Die past bij de identiteit van jouw merk.
Hulp nodig bij het ontwikkelen van de perfecte chatbot-persona? In een workshop komen we samen met jou en jouw organisatie tot de perfecte persona.
Een goede chatbot-persona zorgt voor een consistente en herkenbare communicatie tussen jouw klant en jouw chatbot.
Stel, je belt de klantenservice. Als de medewerker tijdens het gesprek heel anders gaat praten - van u naar jij schakelt, van formeel naar grappig - dan voelt dat vreemd. Bij een chatbot is dat net zo. Praat hij ineens heel technisch, of hij gebruikt nu wel emoticons, dan haken we af. Een bot-persona geeft jouw chatbot een duidelijke persoonlijkheid. Hierdoor heeft hij een ‘stem’, die doorklinkt in elke zin. En reageert hij nooit onverwachts. Wij zorgen er niet alleen voor dat de bot een sterke persona heeft, maar wij schrijven ook de content die daarbij past.
Je hebt een helder verhaal en een duidelijke tone-of-voice. Jouw chatbot en voice assistant moeten even herkenbaar zijn. Mensen vormen binnen enkele seconden een beeld van een chatbot. Met een persoonlijkheid, stem en uiterlijk. Je wilt dat dit beeld klopt, de bot vertegenwoordigt tenslotte jouw merk. Met een chatbot-persona bepaal jij met wie jouw klanten praten. Wij zorgen er vervolgens voor dat jouw verhaal herkenbaar blijft.
Een goede chatbot-persona past bij jouw organisatie en jouw doelgroep.
Eerst kijken we hoe je nu al met jouw klanten communiceert. Zowel online als offline. Als je niet te veel afwijkt van de bestaande ervaringen, weten ze wat ze van je kunnen verwachten.
Heb jij bijvoorbeeld een winkel? Dan baseren we de persona op een winkelmedewerker. Ben je juist heel actief op social media? Dan schrijft jouw chatbot met dezelfde tone-of-voice.
Je kent ze vast wel: die tests die jouw persoonlijkheidstype voorspellen. Van de uitgebreide Myers-Briggs, het bekende rood-geel-groen-blauwe kleurenpalet tot aan tests die jouw Zwijnsteinhuis voorspellen.
Wat is de persoonlijkheid van jouw bot? Is hij een leider of een volger? Dominant of juist afwachtend? Wij helpen je om het karakter van jouw bot concreet te maken. Met zijn eigen sterke en zwakke kanten, interesses en ergernissen. Zo weten we precies hoe jouw bot reageert op bepaalde ideeën. En schrijven we content die perfect aansluit bij de persoonlijkheid van jouw bot.
Wij zorgen ervoor dat jij niet in de bekende valkuilen hoeft te vallen:
Heb je nog geen chatbot-persona? Na een workshop met onze conversation designers komen we samen met jou en jouw organisatie tot de perfecte persona. Aan het einde weet je alles over jouw bot: zijn naam, achtergrond, persoonlijkheid en stem.
Ook als je al een chatbot hebt, helpen we je graag bij het verder ontwikkelen van jouw chatbot-persona. Bijvoorbeeld als onderdeel van een rebranding.
Neem contact met ons op en vraag ons naar de mogelijkheden.