Wat is belangrijk?

Wil je een sterke business case opstellen? Neem dan deze belangrijke punten als uitgangspunt:

  • Wat wil je dat je chatbot doet?
    Denk vast na over de grootte van het project en de problemen die de chatbot voor jou moet oplossen. Bedenk hoeveel interactie met gebruikers je verwacht en welke klantvragen je wilt automatiseren. De grootte van het project is namelijk sterk afhankelijk van het aantal onderwerpen in de chatbot die ontwikkeld moeten worden. Een goede eerste stap is het doen van een vooronderzoek waarbij je mogelijke klantvragen in kaart brengt. Houd daarbij altijd rekening met de behoeften van je klant; deze kunnen taakgericht (het kopen van een product) of informatiegericht (veelgestelde vragen) zijn. Vergeet bij dit alles vooral ook het gebruiksgemak niet!
  • Doe onderzoek naar chatbot platformen
    Doe op basis van het eerste punt vast vooronderzoek naar een passend conversational AI-platform waar je chatbot straks op draait. Elk platform heeft zijn eigen voor- en nadelen die vaak situatie-specifiek zijn. Het is dus verstandig om je te laten informeren. Zo voorkom je dat je in een later stadium tegen beperkingen aanloopt. Kom je er niet uit? De experts van Crossphase kunnen je altijd adviseren.
  • Houd er rekening mee dat een chatbot nooit af is
    En dat is positief: door analyse en onderhoud blijft je chatbot goed presteren. En een goed presterende chatbot betekent tevreden gebruikers. Door het geven van feedback kunnen die gebruikers je ook helpen met het verbeteren van je chatbot. Dat hoeft niet veel werk te zijn, maak het bijvoorbeeld laagdrempelig door knoppen te gebruiken. Naar aanleiding van de feedback kun je makkelijk een lijst met actiepunten opstellen die de chatbot nóg slimmer en gebruiksvriendelijker maken.
  • Bepaal KPI's
    Bedenk: op de langere termijn betaalt de investering in een goede chatbot zichzelf ruimschoots terug, maar wat bepaalt het succes? Het opstellen van KPI’s kan helpen om de resultaten te bepalen en helpt je bijsturen waar dat nodig is.

Voorbeelden van KPI’s:

  • Het aantal gesprekken dat volledig door de chatbot is afgehandeld
  • Het feedbackcijfer dat klanten aan de chatbot geven
  • Hoe vaak de chatbot de initiële klantvraag juist herkent
  • Hoeveel mensen afhaken tijdens een gesprek

    Dat brengt ons op het laatste punt:

    • Investeer in de juiste specialisten
      Onze conversation designers zorgen er dankzij hun expertise voor dat je chatbot op de juiste manier wordt opgezet en vervolgens maximaal blijft presteren. Door onze conversation designers vanaf dag één te betrekken bij je project, weet je zeker dat er met alle aspecten van het bouwen van een chatbot rekening wordt gehouden. Van projectmanagement tot het schrijven van de dialogen en het bouwen van een taalmodel. Wij helpen je graag!
    Scrum

    Een chatbot voor jouw organisatie? Wij helpen!

    Het formulier is succesvol verzonden!
    Helaas, er is een fout opgetreden bij het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw of mail ons direct via info@crossphase.nl
    Emmely van der Roer
    Emmely van der Roer
    Sales Consultant

    Ontdekken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

    bel naar
    071 528 2221
    mail naar
    info@crossphase.nl
    Wij gebruiken cookies
    Privacy overzicht

    Deze website gebruikt cookies zodat we je de beste ervaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser. Zo kunnen we bijvoorbeeld zien welke delen van de site je het meest interessant en bruikbaar vindt en of we mensen bereiken met onze advertenties.

    Noodzakelijke cookies

    Wij plaatsen essentiële cookies en analytische cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken, dat wij je cookie-instellingen kunnen vastleggen en om anonieme gegevens over het gebruik van onze website te kunnen analyseren.

    Ingeschakeld Uitgeschakeld
    Marketing cookies

    We plaatsen tracking cookies om onze klanten te kunnen bereiken en om te weten of onze advertenties hun doel bereiken. Wil je weten om welke cookies het gaat? We beschrijven ze in onze privacyverklaring.

    Ingeschakeld Uitgeschakeld