Een chatbot beantwoordt vragen die vaak gesteld worden aan je organisatie. Je medewerkers hebben daardoor meer tijd om complexere vraagstukken te behandelen. Bovendien kan de chatbot relevante gegevens van de klant uitvragen en meerdere klanten tegelijk 'te woord staan'. Dit maakt je bedrijf schaalbaar.
Met een chatbot kun je je conversie verhogen. Zo kun je bijvoorbeeld vragen over de producten of diensten van je organisatie te beantwoorden, zónder dat je klant je website of app hoeft te verlaten. Dit verhoogt de kans dat je klant overgaat tot conversie. Door interacties met de klant kan een chatbot je campagnes zelfs een extra dimensie geven. Zoals bij NS, waar chatbot Jens je meer kan vertellen over het nieuwe OVpay.
Chatbots zijn direct beschikbaar op de kanalen waar je klanten vaak te vinden zijn, zoals Facebook of WhatsApp. Hierdoor bieden ze de juiste kennis op het juiste moment op een begrijpelijke manier. Een chatbot is een stuk toegankelijker voor klanten dan een uitgebreide pagina met FAQ's die ze moeten doorspitten. De bot is bovendien makkelijk te begrijpen en te navigeren, omdat hij precieze vragen stelt en specifieke oplossingen biedt.
De vragen die je klanten aan de chatbot stellen zijn erg waardevol. Deze data kun je bijvoorbeeld gebruiken om je website of dienstverlening te optimaliseren of meer te leren over een specifieke doelgroep. Voor wie datagedreven wil werken, is een chatbot dus een waardevolle toevoeging.
Hoe fijn is het als klanten door een chatbot sneller en makkelijker antwoord krijgen op hun vraag, ook buiten kantooruren? De chatbot heeft toegang tot relevante informatie in je database, waardoor deze gepersonaliseerde antwoorden kan geven. Mocht de chatbot het antwoord op een vraag niet weten, dan kan deze je direct doorschakelen naar de juiste medewerkers.
Een chatbot helpt bij het afvangen van terugkerende vragen. Hierdoor kunnen jouw klantenservicemedewerkers zich focussen op communicatie, waarbij persoonlijk contact noodzakelijk is. De chatbot is dus geen vervanging voor je klantenservicemedewerkers, maar eerder een fijne collega. Doordat de chatbot alvast kan uitpluizen waar de vraag van de klant precies over gaat én gegevens kan uitvragen, kunnen je medewerkers meer tijd en aandacht geven aan de klant.