Casestudy: migratie NS

Het resultaat

In het najaar van 2015 hebben we een nieuwe website overgedragen aan de het contentteam van NS. Hierbij hoorden 1-op-1-trainingen en handleidingen. Deze zorgvuldig voorbereide overdracht garandeerde de continuïteit van dagelijkse werkzaamheden. De vaste medewerkers konden direct aan de slag met de nieuwe website en het cms (Hippo).

De oude situatie

Het digitale landschap van NS bestond uit websites op verschillende platformen. Deze kanalen waren ontwikkeld door diverse afdelingen in de organisatie. En de belangrijkste website voldeed niet meer aan de eisen van gebruikers. Het was hoog tijd voor een inhaalslag.

Doelstellingen

Een moderne, gebruiksvriendelijke website met uitstekende content en functionaliteiten voor de belangrijkste klantreisen en ‘use cases’. Met een consistente gebruikservaring tussen digitale kanalen op verschillende platformen.

“NS is een blije klant en daar zijn we trots op”

Website

Medewerkers

Dagen

%

Tevreden klant

De aanpak

De eerste stap was het uitwerken van een plan van aanpak. Hiervoor hebben we het project vergeleken met eerdere migraties en alle informatie verzameld die relevant was voor een gedetailleerd projectplan. Het plan van aanpak bestond onder andere uit:

  • Contentplan
  • Processen
  • Planning
  • Rollen & verantwoordelijkheden

De detaillering is erg belangrijk. Want als activiteiten en verantwoordelijkheden niet goed zijn uitgewerkt, kan dit leiden tot vertraging en/of het overschrijden van budgetten.

l

Onze activiteiten

Na zorgvuldige voorbereiding hebben we de website opnieuw gebouwd in een nieuwe versie van Hippo. Alle content werd gereviewd, herschreven en gemigreerd naar nieuwe templates. Uiteraard volgens strikte richtlijnen.

Onze medewerkers hadden verschillende rollen:

  • Contentlead
  • Contentmanager
  • Eindredacteur
  • Webredacteur

Tijdens dit project werkten onze medewerkers nauw samen met de ontwikkelaars van NS en Hippo.

i

Contentmigratie

Het verhuizen van content klinkt misschien simpel, maar is meer werk dan het copy-pasten van tekst en afbeeldingen. Elk stukje content moet aangepast worden aan de nieuwe templates van een website. Dit is belangrijk voor de kwaliteit.

Gebruiksvriendelijkheid

De nieuwe templates werden uitgebreid getest. Daarbij lag de focus niet alleen op de ‘voorkant’; ook het cms kreeg aandacht. Het team lette niet alleen op de functionaliteiten van het cms, maar ook op de gebruiksvriendelijkheid ervan.

Crossphase.nl gebruikt cookies en verwerkt persoonsgegevens. Meer informatie?

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten