ING – integratie met een schone lei

Niet alleen het uiterlijk van een website is belangrijk. Ook de techniek moet vlekkeloos in elkaar zitten. Want als de technologie u in de steek laat, heeft de bezoeker nog altijd een slechte gebruikerservaring. Hoe mooi uw website ook is. Voor ING was dat een belangrijke reden om de website te migreren naar een nieuw, leeg content management systeem (cms).

doelen van het project

  • ‘Mijn ING’ integreren met pagina’s ‘voor inlog’
  • Website responsive maken
  • Uiterlijk van de website hetzelfde houden
  • Schrappen en opschonen van (dubbele) content
  • Geen overlast: minimale downtime

over ING

ING is één van de grootste banken in Nederland. De bank is onderdeel van de ING Groep en heeft ruim acht miljoen particuliere klanten en 600.000 zakelijke klanten. Elke dag gebruiken miljoenen mensen de digiale kanalen. Uitstekende prestaties en een perfecte gebruikerservaring zijn daarom erg belangrijk.

“ING is een blije klant en daar zijn we trots op”

oude situatie

ING werkte al vijf tot zes jaar in hetzelfde cms. Het systeem bevatte een veelvoud aan overbodige items en nodeloos ingewikkelde manieren om pagina’s op te bouwen. De website had ongeveer 5500 pagina’s, 5000 afbeeldingen en pdf’s, tientallen overbodige flashbestanden, ingewikkelde schema’s en templates.

Hoewel de klant hier weinig van merkte, waren de contentmanagers en formulemanagers van ING dagelijks veel tijd aan kwijt aan onderhoud. Het was hoog tijd voor een grote schoonmaak.

ING had het project al voorbereid toen wij aanschoven voor de migratie. De nieuwe templates en schema’s waren uitgewerkt en ook over het opschonen van het cms was goed nagedacht. Het team had besloten om hetzelfde cms aan te houden, maar alleen een nieuwe instantie te creëren.

Zo werd het project een migratie van SDL Tridion 2011 naar SDL Tridion 2011. De website werd verdeeld in veertien batches en elk deel werd in een periode van twee weken gemigreerd.

De migratie-planning werd afgestemd met de release-planning van het developmentteam. Voor elke batch hielden we rekening met een marge van zes weken tussen de release en het begin van de migratie. Zo wisten we zeker dat de techniek op tijd klaar was én dat de developers en contentmanagers genoeg tijd hadden om te testen.

Het migratieteam bestond uit drie personen. Twee medewerkers van Crossphase en één roulerende contentmanager van ING. Zo werden alle medewerkers van ING ingewerkt. De contentmanagers van ING hielp ons met zaken als naamgeving, ‘standard behaviour’ en andere conventies van ING.

Naast de contentmanagers in het migratieteam leverden wij nog drie andere medewerkers:

  • Contentlead
    De planner en manager van het migratieteam en contactpunt tussen de afdelingen contentmanagement en formulemanagement
  • Technical contentmanager
    Contactpersoon voor de developers, testers, de afdeling functioneel beheer en het migratieteam
  • Sr. contentmanager:
    Een extra ‘handje’ om het gat in het normale contentmanagement-team van ING te dichten

Dankzij een goed voortraject, was de migratie uitstekend voorbereid. Bij aanvang van het project bepaalden wij samen met ING de grote lijnen: planning, deadlines, inzet medewerkers en de hoeveelheid werk.

het resultaat

De nieuwe – responsive – website van ING ging stapsgewijs live zonder overlast voor bezoekers. En hoewel het uiterlijk ‘de voorkant’ er nog precies hetzelfde uitzag. Was de ‘achterkant’ van de website flink opgeschoond. Dertig procent van de content was geschrapt en ook de redirects waren flink opgeschoond. ING is een blije klant en daar zijn we trots op.

Deze website gebruikt cookies. Meer info

Want dankzij (tracking) cookies kunnen wij uw gebruikerservaring verbeteren en gedrag van bezoekers analyseren. Ook derde partijen als YouTube kunnen cookies plaatsen.

Sluiten