Casestudy: Ziggo, digital landscape

Het resultaat

In april 2014 ging Ziggo live met een volledig nieuwe responsive website. Alle content is gemigreerd, herschreven en voorzien van de juiste metadata. Een mooie prestatie, waardoor de gebruikerservaring flink verbeterde. Door de hechte samenwerking in een multidisciplinair team en de goede kennisuitwisseling was het project een groot succes. Ziggo is een blije klant en daar zijn wij trots op.

De oude situatie

Ziggo gebruikte een verouderd content management systeem (cms) dat beheerd werd door een eigen technisch team. Dit cms was onoverzichtelijk en traag en zorgde voor lange laadtijden van pagina’s. En het was niet alleen lastig om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen, zelfs eenvoudige aanpassingen kostten erg veel tijd. Hierdoor kon Ziggo niet snel inspelen op veranderingen in de markt.

Doelstellingen

Een betere gebruikerservaring door:

  • Een nieuw responsive design
  • Een stabiel platform en een nieuw cms
  • De mogelijkheid om snel technische veranderingen door te voeren
  • Verschillende verbeteringen aan techniek en content voor SEO

“Ziggo is een blije klant en daar zijn we trots op”

Website

Medewerkers

Pagina's

%

Tevreden klant

De aanpak

In het najaar van 2013 startte Ziggo samen met UnitID, Enrise, Mobiquity en Xebia met het opzetten van een cms dat voldeed aan de wensen van Ziggo. Onze medewerkers haakten in januari 2014 aan voor de migratie van alle content.

l

Uniform implementeren

Tijdens een migratie is het belangrijk dat een nieuw cms overzichtelijk en schoon blijft. Daarom zijn duidelijke werkafspraken over het invoeren van content belangrijk. Zeker als meerdere mensen in een cms werken.

Bij dit project was dat af en toe best een uitdaging, want voor veel componenten en functies waren verschillende vormen van invoer nodig. Onze contentmanagers trainden de medewerkers die meewerkten aan de migratie. Zo kregen zij het systeem snel onder de knie.

i

De migratie

Het migreren van content was een belangrijk onderdeel van het project. In totaal werden meer dan 500 pagina’s verhuisd naar een nieuw cms: Hippo.

Tijdens de migratie werkten de developers en het contentteam nauw samen. Zodra de developers nieuwe functionaliteiten opleverden, stond het team klaar om hiermee aan de slag te gaan. Het contentteam bestond uit twee senior contentmanagers van Crossphase, een webredacteur en verschillende contentexperts van Ziggo.

Binnen het project hadden onze medewerkers meerdere taken:

  • Bewaken van de planning
  • Waarborgen van een uniforme implementatie
  • Testen van nieuwe functionaliteiten
Z

De planning

Deze migratie was erg afhankelijk van de deployments van het developmentteam. Hierdoor was er kans op een snelgroeiende en onoverzichtelijke werkvoorraad. En dit kan natuurlijk invloed hebben op de doorlooptijd en kosten. Door een zorgvuldige planning en het flexibel inspelen op wijzigingen is dit allemaal goed gegaan. Het project was verdeeld in twee delen: Klantenservice en Producten.

  • Klantenservice
    Deze pagina’s waren in de zomer van 2013 al door ons en Ziggo geoptimaliseerd. Hierdoor konden we deze content relatief snel en eenvoudig migreren.
  • Producten
    Dit deel was nog niet geschikt voor het nieuwe design. Daarom bekeken de channelmanagers eerst alle content. Daarna maakte het contentteam de inhoud geschikt voor het nieuwe design. Dankzij een standaard proces verliep dit heel soepel. Voor de invoer van de content gebruikten we een scrumwall. Dankzij de nauwe samenwerking met de channelmanagers en de agile aanpak werden alle productpagina’s snel en netjes ingevoerd.